اسرائیل خود را هدف بعدی ایران پس از خلیج فارس می داند

اسرائیل در صدد توسعه پدافند هوایی برای مقابله با موشک های ایران است

به سرویسهای امنیتی اسرائیل دستور داده شده است تا به منظور دفاع از اسرائیل، برنامه ویژه ای دفاع ‏موشکی تهیه کنند.  عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی) .‏

در پی تداوم و افزایش تهدید های ایران در خلیج فارس، رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی اسرائیل از احتمال هدف قرار گرفتن آن کشور توسط موشک های دور برد و پیشرفته ای ایران ابراز نگرانی می کنند. این نگرانی ها از دو روز بدین سو افزایش یافته و مقامات اسرائیلی وا داشته است تا برای مقابله با حملات احتمالی ایران دست بکار شوند.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در یک واکنش شدید اللحن، گفت اگر اسرائیل از سوی ایران و یا نمایندگان آن در منطقه (اشاره به حزب الله لبنان) هدف حمله قرار گیرد، پاسخ تند و همه جانبه ای خواهد داد.

در همین حال، به سرویس های امنیتی دستور داده شده است تا برای دفاع از اسرائیل، تمامی اقدامات لازم را اتخاذ کنند و سامانه های ضد موشک های بالستیک را به منظور مقابله با تهدید های موشکی ایران، آماده کنند، زیرا نگرانی های وجود دارد که ممکن است موشک های پاتریوت قادر به مقابله با موشک های پیشرفته ایرانی نباشد. کارشناسان نظامی اسرائیل، حمله ای اخیر ایران به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و پایان یافتن حمایت ایالات متحده از کرد های سوریه را دو عامل اساسی برای افزایش وخامت اوضاع امنیتی در اسرائیل می دانند.

در همین راستا، کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در سخنرانی که در مراسم بزرگداشت از سربازان کشته شده در تیپ چتر بازان داشت، ضمن ابراز واکنش شدید به تهدید های ایران، گفت ارتش اسرائیل توانایی لازم را برای مقابله با هر گونه موشکی که ایران شلیک کند، دارد. اما در گذشته گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد ارتش همواره در مورد توانایی اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ایران ابراز نگرانی می کرد و اطمینان نداشت که پدافند هوایی اسرائیل بتواند از حریم این کشور به صورت درست حمایت کند.

کوخاوی در حالی که تهدید به واکنش تهاجمی علیه ایران می کرد، گفت: ما تمامی تحولات منطقه و تحرکات تهدید آمیز ایران را زیر نظر داریم و در حالی که در تلاش برای حفظ توازن قدرت در منطقه هستیم، برای مقابله با هر گونه تهدید احتمالی، برنامه ریزی می کنیم تا در هیچ زمینه ای غافلگیر نشویم.

اقدام غیر مترقبه ترامپ

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، تصمیم واشنگتن برای خروج نیرو های آمریکایی از سوریه را یک اقدام غیر مترقبه خوانده و اظهار داشت که این تصمیم می تواند تهدید ها را علیه اسرائیل شدت بخشد. وی علاوه کرد: در حالی که خروج نیرو های آمریکایی از سوریه یک تحول بزرگ و حساس در خاور میانه به شمار می رود، اما منابع آمریکایی نخواستند خود را زحمت دهند و اسرائیل را پیش از پیش از این اقدام با خبر سازند. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تنها برای شهروندان کرد سوریه چالش بر انگیز نیست بلکه اسرائیل را نیز در معرض خطر تهدید های ایران و حزب الله قرار می دهد، زیرا ایران و گروه های مسلح وفادار به این کشور، دیگر با هیچ مانعی در مسیر گسترش نفوذ خود در منطقه رو به رو نخواهند شد.

کوخاوی افزود: اسرائیل هرگز از خطوط قرمزی که در پیوند با سوریه طرح کرده است، نخواهد گذشت و مسایل مربوط به امنیت ملی خود را همواره در اولویت قرار می دهد.

یک گام تازه

در پیوند به این موضوع، ایال زیسر، کارشناس امور نظامی اظهار داشت که پس از واکنش های تند جهان در برابر حملات اخیر ایران به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی، ایران دیگر به زودی دست به هیچ اقدام تهدید آمیزی در منطقه نمی زند. زیرا تهران سعی دارد برنامه ها هسته ای این کشور در محور توجه جامعه جهانی قرار نگیرد و فشار تحریم ها بیشتر از آنچه هست افزایش نیابد، بنا بر این ایران نمی خواهد درگیر جنگ با ایالات متحده شود. از سوی دیگر، ایران برای تطبیق سیاست های خود در منطقه به گونه ای مستقیم دست به کار نمی شود و همواره تلاش دارد این سیاست ها را از طریق گروه های سیاسی و نظامی وفادارش در کشور های عراق، سوریه، لبنان و یمن اجرا کند.

زیسر عقیده دارد که ایران فعالیت های خود را همواره به صورت تاکتیکی و در قالب حملات کوتاه تروریستی انجام می دهد و از اقدام نظامی گسترده که به صورت جنگ همه جانبه باشد، خودداری می کند. وی تأکید دارد که ایران دیگر جرئت انجام حمله ای مستقیم نظامی را به هیچ هدفی در خلیج فارس ندارد و راهبردی را که ایران در چند ماه گذشته برای حمله به اهداف مختلف در کشورهای خلیج فارس بکار می برد، دیگر قابل اجرا نیست. تهران در نخست، کشتی های نفت کش را در آب های خلیج فارس مورد حمله قرار داد سپس تأسیسات نفتی در عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت و اندکی بعد حزب الله، دست به حمله موشکی علیه اسرائیل زد. از آنجا که ایران آمادگی برای پیامد های ناگوار جنگ دارد، بعید نیست که در پرتو سکوت ایالات متحده، تهران نقاب از چهره بردارد و دست به اقدام نظامی گسترده ای بزند.

چالش های پیش رو برای اسرائیل

با توجه به افزایش خطر تهدید های احتمالی ایران در منطقه، ارتش اسرائیل در تلاش برای ارزیابی اوضاع خاور میانه و چگونگی مقابله با موشک های ایران است. منابع اسرائیل خاطر نشان کردند که  ارتش اسرائیل سعی دارد کلیه ای گزینه های ممکن برای مقابله با موشک های بالستیک ایران را مورد مطالعه قرار دهد. مقابله با برخی از موشک های پیشرفته مسئله ای بسیار دشواری است زیرا میزان ارتفاع موشک و سرعت پرواز آن، احتمال ردیابی را کاهش می دهد و مقابله با این گونه موشک ها، نیاز به پدافند های پیشرفته و مهارت های نظامی ویژه دارد.

در نشست اضطراری اخیر کابینه اسرائیل، که بنا به پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و به منظور تصمیم گیری در مورد مقابله با تهدید های ایران صورت گرفت، مسئله ای تهدید های موشکی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا به منظور ارتقای سیستم امنیتی اسرائیل، بودجه نظامی افزایش یابد و تمام اقدامات لازم، از جمله گسترش پروژه ای باتری های گنبد آهنین در دست اجرا قرار گیرد. البته توسعه ای  برنامه های دفاعی نیاز به امکانات مالی زیادی دارد و اسرائیل در نظر دارد به منظور دفاع از حریم کشور در برابر تمام تهدید های هوایی، به موشک های یاخونت که توانایی ویژه ای در ردیابی موشک های پیشرفته دارد، دستیابی پیدا کند. طبق برآورد های  ارتش اسرائیل، توسعه برنامه های دفاعی این کشور در هر سال حدود 4 میلیارد شیکل (1.14 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه