تحریم تازه آمریکا علیه شرکت‌های فناوری چینی ضدمسلمان

سرکوب، بازداشت‌های خودسرانه‌ گسترده و جاسوسی از طریق فناوری چین دلیل این تحریم‌ها اعلام شده است

Reuters زنی معترض از قوم اویغور در حال نشان دادن خشمش به نظامیان چینی 

 ایالات متحده ۲۸ شرکت و مؤسسه‌ی حکومتی در استان شین‌جیانگ چین را بابت آن چه رفتار وحشیانه با قوم اویغور و دیگر گروه‌های اقلیت قومی مسلمان نامیده است در فهرست سیاه قرار داد.

گروه‌هایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند اکثراً شرکت‌های حوزه‌ی فناوری و سازنده‌ی تجهیزات تشخیص چهره، هوش مصنوعی و مراقبت ویدیویی هستند که به گفته‌ی دولت آمریکا در سرکوب گروه‌های اقلیت به کار می‌روند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در اواخر روز شنبه اعلام کرد که این گروه‌ها را در «فهرست نهادها» قرار داده است و به معنای آن است که بر ضد منافع سیاست خارجی آمریکا عمل می‌کنند. اگر شرکتی در این فهرست قرار داشته باشد عملاً به معنای آن است که شرکت‌های ایالات متحده حق ندارند بدون تأیید دولت با آن شرکت معامله کنند.

چین متهم شده است که بیش از یک میلیون نفر از قوم اویغور را در شین‌جیانگ واقع در شمال غربی این کشور به زندان افکنده است و این اقدام را در چارچوب مبارزه‌ای سرکوب‌گرانه انجام می‌دهد که پیامد عملی آن نسل‌کشی فرهنگی، ممنوع‌سازی میراث اسلامی اویغورها و القا کردن زبان و دیدگاه‌های مسلط چینی به آن‌ها و واداشتن آن‌ها به حمایت از حزب کمونیست بوده است.

چین می‌گوید برای مقابله با تهدید افراط‌گرایی در این استان از «آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای» استفاده می‌کند که شرکت در آن‌ها حالت داوطلبانه دارد و این کار برای جلوگیری از حملات تروریستی ضروری است.

ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که دولت «سرکوب وحشیانه  اقلیت‌های قومی در چین را تحمل نخواهد کرد».

طبق این بیانیه گروه‌های قرار گرفته در فهرست که چندین مؤسسه‌ی دولتی محلی شین‌جیانگ هم در میان آن‌ها هستند «در عملیات سرکوب، بازداشت‌های خودسرانه‌ی گسترده و مراقبت از طریق فناوری برتر که چین» علیه اویغورها، قزاق‌ها و دیگر اقلیت‌های قومی عمدتاً مسلمان انجام می‌دهد دخالت داشته‌اند.

دولت ترامپ اوایل امسال طبق فرایند تنبیهی مشابهی هواوی غول مخابراتی چین را بر اساس ملاحظات امنیت ملی در فهرست سیاه قرار داده بود و در ماه ژوئن نیز پنج گروه چینی دیگر از حوزه‌ی ابررایانش را به این فهرست افزود.

به گفته‌ی آقای راس این جدیدترین اقدام آمریکا «برای جلوگیری از به کار بردن» فناوری‌های ایالات متحده « در سرکوب اقلیت‌های بی‌دفاع است».

سنس‌تایم یکی از شرکت‌های قرار گرفته در این فهرست سیاه «ناراحتی عمیق» خود را از این تصمیم اعلام کرد و گفت برای رفع این مشکل با مقامات ایالات متحده تماس خواهد گرفت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent