خبرنگار روس بلافاصه پس از آزادی به مسکو بازگشت

دلایل ضد و نقیضی در مورد بازداشت یولیا یوزیک مطرح شده بود

ایران آنلاین

یولیا یوزیک، خبرنگار روس بازداشت شده در ایران بامداد پنجشنبه آزاد شد و بلافاصله تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

سفارت روسیه در تهران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک، تهران پذیرفت یولیا یوزیک را آزاد کند و او هم اکنون در شرایط جسمانی خوبی قرار دارد.

خبر بازداشت این خبرنگار روس جمعه گذشته منتشر شد و از همان آغاز دلایل ضد و نقیضی در مورد بازداشت او اعلام شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Юлия Юзик/Yulia Yuzik (@yulia.yuzik) on

در حالی که گفته شده بود یولیا در تماس کوتاهی که پس از بازداشت با خانواده‌اش داشته، به آنها گفته است به همکاری با اسرائیل متهم است، برخی مقامات تهران مشکل ویزا را دلیل بازداشت او عنوان کردند. همسر سابق او در فیس بوک نوشته بود که یولیا به همکاری با سرویس‌های جاسوسی اسرائیل متهم شده است. او به رسانه‌های روسی گفت، همسر سابق‌اش سال‌ها قبل از تهران گزارش می داد و دلیل سفر اخیر او به تهران این بود که از سوی فرد یا گروهی دعوت شده بود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، قبلا گفته بود جهت ارایه برخی توضیحات بازداشت شده و به زودی آزاد می‌شود.

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز گفته بود، بازداشت خبرنگار خانم روسی در تهران مربوط به معاونت ضد جاسوسی نبوده و مربوط به تخلفات پیرامون ویزای ایشان بوده و به سرعت هم رسیدگی می‌شود.

تصاویر صفحه اینستاگرام او نشان می‌دهد او قبلا هم به ایران سفر کرده است. از جمله سفری که دو سال قبل به ایران داشته و تصاویر آن را نیز به اشتراک گذاشته است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Юлия Юзик/Yulia Yuzik (@yulia.yuzik) on

خبرگزاری تاس روسیه پس از انتشار خبر بازداشت این خبرنگار به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که او چهارشنبه هفته گذشته در هتل محل اقامت‌اش بازداشت شده و این درحالی است که هنگام ورود به ایران پاسپورت او توقیف شده بود. او یکشنبه هفته گذشته به تهران سفر کرده بود.

یولیا پس از بازداشت به خانواده‌اش گفته بود که پاسپورت او در فرودگاه توقیف شده اما ماموران به او گفته‌اند در زمان بازگشت پاسپورت را به او تحویل می‌دهند.

یولیا یوزیک قبل از بازداشت تصاویری از سفر به ایران را در اینستاگرام خود منتشر کرده بود و گفته بود چقدر به ایران علاقمند است.

این خبرنگار ۳۸ ساله قبلا برای نیوزویک روسی کار می‌کرد و دو کتاب نیز منتشر کرده است.

بیشتر از