ادعای بلومبرگ در مورد پادرمیانی ترامپ در پرونده رضا ضراب

با حمله ترکیه به شمال سوریه انتقاد‌ها از روابط ترامپ و رجب طیب اردوغان افزایش یافته است

OZAN KOSE / AFP رضا ضراب در حال ورود به مرکز پلیس در استانبول ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳

سه نفر که دو سال قبل در یک نشست در اتاق بیضی شکل کاخ سفید حضور داشته‌اند، به بلومبرگ گفته‌اند که در جریان این جلسه،‌دونالد ترامپ از رکس تیلرسون که بعدها وزیر خارجه او شد، خواست مقامات قضایی را به رفع اتهام از رضا ضراب، تاجر ایرانی- ترکی متهم به دور زدن تحریم‌ها برای ایران و موکل رودی جولیانی، ‌مجاب کند.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از منابع آگاه ادعا می‌کند که تیلرسون این درخواست را نپذیرفته و آن را مداخله در روند دادرسی پرونده رضا ضراب توصیف کرده است. تیلرسون یک بار دیگر در راهروی خارج از اتاق بیضی نیز به جان کلی،‌ رئیس کارمندان کاخ سفید،‌مخالفت خود را با اجرای این درخواست ابراز می‌کند و بر غیرقانونی بودن آن تاکید می‌کند.

نام رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده رضا ضراب زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که چهره‌های نزدیک به او مانند روی جولیانی عضو تیم وکلای این تاجر ایرانی- ترکی شدند. همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در گفتگو‌های خود با ترامپ خواستار استرداد ضراب به ترکیه بوده است. اما ادعای پادرمیانی ترامپ در پرونده ضراب اولین بار است که از سوی بلومبرگ مطرح می‌شود.

بلومبرگ می‌نویسد،‌کاخ سفید،‌کلی و تیلرسون در مورد این خبر از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

ضراب در زمانی که جلسه مورد ادعای بلومبرگ در کاخ سفید تشکیل شده، در دادگاه فدرال نیویورک به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران درحال محاکمه بود.

ادعای بلومبرگ در مورد تلاش ترامپ برای حل پرونده ضراب در حالی مطرح می‌شود که او به دلیل استفاده از راه‌هایی خارج از چارچوب‌های معمول،‌از جمله گفتگوی تلفنی جنجالی با رئیس‌جمهور اوکراین، هم اکنون با احتمال استیضاح مواجه است.

از سوی دیگر روابط ترامپ با همتای ترکیه‌ای‌اش از مدت‌ها قبل مورد انتقاد گروهی از ناظران بین‌المللی قرار داشته است. نگرانی‌ها در مورد روابط نزدیک ترامپ با اردوغان در هفته جاری افزایش یافت. رئیس‌جمهور ترکیه هم‌اکنون با چراغ سبز ترامپ در حال مقابله با کردها در شمال سوریه است.

بلومبگر در ادامه می‌نویسد،‌البته روشن نیست که هدف ترامپ از درخواست از تیلرسون برای رایزنی در مورد پرونده ضراب دقیقا به چه دلیل بوده است. اینکه او قصد داشته محدوده‌های مانور خود را ارزیابی کند یا از جولیانی که هنوز وکیل شخصی‌اش نشده بود،‌حمایت کند.

رضا ضراب که زمانی تاجر طلا بود و در ترکیه زندگی بسیار لوکسی داشت، در اوایل سال ۲۰۱۶ به اتهام روابط نزدیک با اردوغان و استفاده از آن به نفع دور زدن تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دستگیر شد. او در بازجویی‌های خود به روابط نزدیک با هاکان آتیلا، رئیس هالک بانک ترکیه اعتراف کرد و گفت اردوغان از پولشویی‌های او به نفع ایران مطلع بوده است. رئیس‌جمهور ترکیه این ادعا را رد کرده و آن را بی‌اساس توصیف کرده است.

باوجود تلاش‌های جولیانی و درخواست‌های اردوغان از دولت اوباما و سپس ترامپ، ضراب ‌هیچگاه به ترکیه تحویل داده نشد و دولت ترکیه نیز دارایی‌های او را در کشور توقیف کرد.

بیشتر از