کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان بازنگری در سیاست‌های «ضد تروریسم» چین شد

چین، سال‌ها وجود هرگونه اردوگاه کار اجباری را تکذیب کرد، اما در نهایت در سال ۲۰۱۸ تایید کرد که برای مهار آن چه که «تروریسم»، «جدایی‌طلبی» و «رادیکالیسم مذهبی» می‌نامند؛ «مراکز آموزش حرفه‌ای» دایر کرده است

سفر میشل باشله به چین، نخستین سفر «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل» به این کشور، طی ۱۷ سال گذشته است - Reuters

 

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که به خاطر سفر به چین، با انتقاد‌های گسترده گروه‌های مستقل حقوق بشری و کشورهای غربی مواجه است، گفت از پکن خواسته تا سیاست‌های «ضد تروریسم» خود را با هدف همخوانی با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تغییر دهد.

خبرگزاری رویترز، روز شنبه هفتم خرداد، در گزارشی به نقل از «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل» نوشت: «من پرسش‌ها و نگرانی‌های زیادی در مورد اعمال سیاست‌های ضد تروریسم چین، به‌ویژه در قبال حقوق جامعه اویغورها و سایر گروه‌های اقلیت عمدتا مسلمان چین دارم.»

سفر میشل باشله به چین، نخستین سفر «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل» به این کشور، طی ۱۷ سال گذشته است.

اویغورها گروهی از اقلیت جامعه مسلمانان چین‌اند که در منطقه «سینکیانگ»، در شمال غرب این کشور زندگی می‌کنند. برآورد می‌شود حدود ۱۱ میلیون، یعنی نیمی از جمعیت «سینکیانگ»، اقلیت اویغور باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری از موارد بدرفتاری با اقلیت مسلمانان اویغورها، ازجمله کار اجباری در اردوگاه‌ها و عقیم‌سازی‌های گسترده، منتشر شده است.

مقام‌های دولتی چین، سال‌ها وجود هرگونه اردوگاه کار اجباری در منطقه «سینکیانگ» را تکذیب کردند، اما در نهایت در سال ۲۰۱۸ تایید کردند که برای مهار آنچه «تروریسم»، «جدایی‌طلبی» و «رادیکالیسم مذهبی» می‌نامند؛ «مراکز آموزش حرفه‌ای» دایر کرده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بخش دیگری از نشست خبری روز شنبه‌اش گفت با مقام‌‌های دولتی چین درباره پیگیری شکایت‌های مربوط به بدرفتاری، نقض حقوق مذهبی افراد و نبود نظارت‌ مستقل قضایی بر عملکرد این «مراکز آموزشی» و اردوگاه‌ها صحبت کرده است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، همچنین انتشار گزارش‌هایی از بازداشت فعالان اجتماعی، وکلای دادگستری و روزنامه‌نگاران منتقد در هنگ‌کنگ را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد.

گروه‌های مستقل حقوق بشری و کشورهای غربی نگران‌اند که چین از سفر «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل» به این کشور، در راستای پیشبرد اهداف سیاسی-تبلیغاتی خود استفاده کند.

 

بیشتر از جهان