سازمان ملل: جهان به‌ اندازه کافی برای مقابله با «بلایای طبیعی» هزینه نمی‌کند

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین عوامل اصلی افزایش شدید شمار بلایای طبیعی طی ۵۰ سال گذشته است

به گفته مدیر دفتر ویژه سازمان ملل، هزینه‌های بالای بلایای طبیعی تهدیدی برای دستاوردهای کشورهای در حال توسعه است - ERNESTO BENAVIDES / AFP

مامی میزوتوری، رئیس دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایای طبیعی، اعلام کرد از ۱۳۳ میلیارد دلار بودجه‌ای که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ برای مقابله با «بلایای طبیعی» در نظر گرفته شد، فقط چهار درصد به‌منظور پیشگیری از خطر بلایا هزینه شد و مابقی صرف هزینه‌‌های بعد از بروز حوادث شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه ۷ خرداد، به نقل از رئیس دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایای طبیعی سازمان ملل، نوشت: «این کمبود بودجه در زمانی اتفاق می‌افتد که کشورهای جهان پس از چند سال‌ مبارزه با همه‌گیری [کرونا]، لازم است خود را برای مقابله با بلایای طبیعی و درگیری‌های ژئوپلیتیکی آماده کنند.»

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه، هر سال حدود یک‌ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های ناشی از بلایای طبیعی می‌کنند. در حالی که این رقم، برای کشورهای توسعه‌یافته به مراتب‌‌ کمتر و در حدود ۰.۱ تا ۰.۳ درصد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیر دفتر ویژه سازمان ملل، «هزینه‌های بالای بلایای طبیعی» تهدیدی برای دستاوردهای کشورهای در حال توسعه به‌ شمار می‌رود.

به‌ گفته میزوتوری، دفتر ویژه سازمان ملل برای کاهش خطر بلایای طبیعی، با وام‌دهندگان و اهداکنندگان کمک‌های مالی در حال گفت‌و‌گو است تا منابع مالی بیشتری برای پیشگیری از بروز بلایای طبیعی و انعطاف‌پذیرتر کردن زیرساخت‌ها در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار گیرد.

کشورهای در حال توسعه‌ــ مشخصا در خاورمیانه، آسیا و آفریقا‌ــ بیش از سایر کشورها در معرض خطر تغییرات اقلیمی، جابجایی‌های محیط زیستی و بلایای طبیعی قرار دارند.

به باور بسیاری از کارشناسان محیط زیست، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین عوامل اصلی افزایش شدید شمار بلایای طبیعی‌اند.

برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که شمار بلایای طبیعی جهان در ۵۰ سال گذشته، تقریبا پنج برابر شده است.

بیشتر از جهان