نارضایتی فرمانده یگان‌های ویژه فراجا از انتشار اخبار فاجعه آبادان

مردم آبادان که با جمعیتی چند هزار نفری به خیابان آمده بودند با یکی از شدیدترین سرکوب‌ها در روزهای اخیر مواجه شدند

رسانه‌های جمهوری اسلامی از همان ابتدای وقوع حادثه از انتشار اخبار دقیق خودداری کردند‌ـ عکس از جماران

در حالی که رسانه‌های داخلی ایران اخبار فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان را سانسور می‌کنند، رسانه‌های خارج از کشور مسئولیت خبررسانی آن را بر عهده دارند. در این شرایط، به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی از بازتاب این موضوع ناراضی‌اند. حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا، حضور این نیرو در آبادان را تلاشی برای مقابله با انتشار اخبار از رسانه‌های خارج از کشور دانست و گفت: «حضور یگان ویژه صرفا برای ایجاد آسایش و امنیت است.»

به گزارش تسنیم، او با ادعای اینکه حضور یگان ویژه فراجا برای کمک به امدادرسانی است، از مردم خواست از ازدحام در محل حادثه خودداری کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های جمهوری اسلامی از همان ابتدای وقوع حادثه از انتشار اخبار دقیق خودداری کردند. به طوری که حتی پیمان جبلی، رئیس صدا‌و‌سیما، گفت که از بالا دستور گرفته است تا به ماجرای متروپل زیاد پرداخته نشود.

از سوی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی نیز تا سه روز حاضر به صدور بیانیه تسلیت نشد و حکومت به‌جای اعزام نیروهای امدادی در روز نخست، نیروهای امنیتی را به محل حادثه گسیل کرد.

اخبار شب گذشته هم حاکی از آن است که در مقابل اعتراض‌های مردمی، نیروهای امنیتی دست به خشونت زده‌اند و به سمت مردم معترض شلیک کرده‌اند.

در آبادان، مردم این شهر با عزاداری و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «رضا شاه، روحت شاد»، «ننگ ما صدا‌و‌سیمای ما» در حال اعتراض به جمهوری اسلامی بودند که با سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند. ویدیوهای زیادی از این شهر منتشر شده است که نیروهای امنیتی را در حال تیراندازی مستقیم به مردم نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم آبادان که با جمعیتی چند هزار نفری به خیابان آمده بودند با یکی از شدیدترین سرکوب‌ها در روزهای اخیر روبه‌رو شدند. معترضان در خیابان‌ها با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم نیروهای ضدشورش و سپاه پاسداران مواجه شدند. همچنین برخی شهروندان آبادانی گزارش داده‌اند که پیامکی تهدیدآمیز از نیروهای امنیتی دریافت کرده‌اند. این پیام که از حسابی با نام سازمانی «هشدار» ارسال شده است، اعتراض‌های مردمی را «سلب امنیت و آرامش مردم» دانسته و شهروندان را به «پیگرد قانونی» تهدید کرده است.

ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان فروریخت. بر اساس گزارش‌های رسمی و دولتی، تاکنون جسد ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. با این حال، مردم معتقدند که تعداد بیشتری کشته شده‌اند و هنوز اجساد بسیاری زیر آوار باقی مانده‌اند.