پوتین در گفت‌وگو با رهبران آلمان و فرانسه: اگر تحریم‌ها لغو شود، صادرات غلات از سر گرفته می‌شود

بالا رفتن بهای انرژی و مواد غذایی در جهان، کشورهای اروپایی را برای تشدید تحریم‌ها بر روسیه تحت فشار قرار داده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، در تماس تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفت که روسیه مایل است راهی برای از سرگیری صادرات محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه فراهم کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه هفتم خرداد در گزارشی به نقل از سخنگوی کرملین نوشت: «روسیه به نوبه خود آماده است کمک کند تا راهی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین، از بنادر دریای سیاه، ایجاد شود.

پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت جهانی مواد غذایی، به ویژه غلات به شدت بالا رفت. برخی از کشورهای صادرکننده هم به مانند هند، عرضه گندم خود را به دلیل قیمت بالا و نیازهای داخلی متوقف یا به شدت محدود کردند.

بالا رفتن بهای انرژی و مواد غذایی در جهان، کشورهای اروپایی را برای تشدید تحریم‌های بیشتر بر روسیه تحت فشار قرار داده است. روز گذشته بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد، در صورت کاهش شدید صادرات نفت روسیه، بهای نفت خام «برنت» ممکن است به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد. 

در حال حاضر، مقاومت مجارستان و برخی دیگر از کشورها، اجرای بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به نقل از مقام‌های روسیه نوشت پوتین در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به آنها گفته است حاضر است در صورت لغو تحریم‌ها، صادرات کود و محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین پیشتر نیز پیشنهادهای مشابه‌ای را با رهبران اتریش و ایتالیا در میان گذاشته بود.

روسیه و اوکراین، در مجموع نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند و نقش تعیین کننده‌ای در تجارت کشاورزی دارند.

روسیه یکی از صادرکننده جهانی کود کشاورزی به‌ شمار می‌رود و اوکراین هم صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است.

همزمان، جنگ در اوکراین به‌ویژه در جبهه‌های شرقی ادامه دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی به نقل از مقام‌های نظامی روسیه، نوشت نیروهای این کشور با همراهی جدایی‌طلب‌های اوکراینی شهر کلیدی و استراتژیک «لیمان» در شرق این کشور را تصرف کردند.

شهر لیمان دومین شهر بزرگ منطقه دونباس به‌شمار می‌رود و  یک مرکز مهم راه‌آهن و حمل‌ونقل منطقه‌ای است.

روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه در تحلیلی نوشت در حالی که حضور نظامی روسیه در این کشور ادامه دارد و بسیاری پوتین را در چهره «آدولف هیتلر»، رهبر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، معرفی می‌کنند، در داخل اروپا آنهایی که کماکان سعی دارند راهی برای مماشات و دیپلماسی با پوتین بیاید «بزدل» معرفی می‌شوند. 

به‌نوشته واشنگتن‌پست، مکرون به دلیل تلاش برای «صحبت منطقی» با پوتین، مسخره شد و صدراعظم آلمان هم به خاطر تعللش، در ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه، با انتقادهای جدی مواجه شد.

بیشتر از جهان