کانون نویسندگان: فاجعه آبادان یادآور کشتار مردم در آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی است

«صدای اعتراض اما بلندتر از سرکوب و انسداد است و حقایق را می‌توان از دهان مردم داغ‌دیده شنید»

در پی سانسور خبری تعداد کشته‌های فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و سرکوب خشونت‌بار مردم عزادار، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با یادآوری «جنایت‌های سال‌های اخیر چون کشتار مردم در آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای مسافربری» اعلام کرد: «بدیهی است آنانی که همواره چنگ بر جان و مال مردم انداخته‌اند، موفق نخواهند شد با تقلیل عوامل ویرانی‌آفرین به چند تن، فساد سیستماتیک و ستم‌پیشگی خود را انکار کنند‌.»

در این بیانیه آمده است: «رسانه‌های رسمی حکومت با نیمه‌کاره خواندن این ساختمان و انتشار آمار غلط از مجروحان و درآوارماندگان سعی در پنهان کردن حقایق این فاجعه داشتند؛ اما اخبار و تصاویری که توسط مردم، با عبور از سد سانسور دست‌به‌دست می‌شود از ابعاد فجیع این ویرانی پرده برمی‌دارد.»

در ادامه متن، کانون نویسندگان ایران تلاش برای «حادثه» نامیدن این فاجعه را محکوم می‌کند و آن را برای «سرپوش گذاشتن بر ریشه‌های فساد نهادینه‌شده در دستگاه‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی» عنوان می‌کند.

ساختمان تجاری و اداری متروپل در مرکزی‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان آبادان قرار دارد. بخش‌‌هایی از این مجتمع ۱۰ طبقه واقع در خیابان امیری حدود ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه ۲ خرداد، فرو ریخت. در پی این ماجرا، نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی هم در واکنش به این اعتراض‌ها و با هدف سرکوب آن‌ها از روز گذشته اقدام به قطع یا کاهش سرعت اینترنت در آبادان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون نویسندگان ایران ضمن انتقاد از این موضوع، نوشت: «صدای اعتراض اما بلندتر از سرکوب و انسداد است و حقایق را می‌توان از دهان مردم داغ‌دیده شنید؛ مردمی که زیر ضرب گلوله و باتوم و گاز اشک‌آور، خودشان هم دست‌‌به‌کار آواربرداری و امداد شده‌اند و هم دست‌به‌کار خروشیدن و فاش کردن و اعتراض.»

از زمان ریزش برج «متروپل» آبادان که تاکنون به مرگ دست‌کم ۲۹ نفر و زخمی شدن ۵۵ نفر منجر شده است، اعتراض‌ها به نحوه امداد‌رسانی، اطلاع‌رسانی و بی‌اعتنایی به خواسته‌ افکار عمومی آغاز و شامگاه پنجشنبه به اوج رسید.

معترضان با برگزاری تجمع گسترده‌ای، اعتراض‌های خود را علنی‌تر و صریح‌تر اعلام کردند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار‌های تندی دادند.