ترور صیاد خدایی و تغییر سیاست اسرائیل در قبال ایران

موساد بارها موفق به انجام عملیات ویژه‌ای در ایران، به‌ویژه در تهران شده است

در حالی‌ که مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با غرب بر سر احیای برجام با کندی پیش می‌رود و رسیدن به توافق نهایی با گذشت هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود، اسرائیل چند روز پیش حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران ایران، را ترور کرد. اقدام اسرائیل حامل پیام‌های متعددی است که به سیاست اسرائیل در قبال ایران، واکنش تهران و پیامدهای ناشی از نهایی نشدن توافق ایران و آمریکا بستگی دارد.

بنابراین، می‌توان گفت که در شیوه برخورد اسرائیل علیه ایران اندکی دگرگونی به وجود آمده است، زیرا هرچند اسرائیل اعلام کرد که به اقدام‌هایش علیه ایران، با توجه به الزام‌هایی که به امنیت ملی اسرائیل تعلق می‌گیرد، به صورت یک‌جانبه و به دور از همسویی با واشنگتن ادامه خواهد داد، تل‌آویو از مدتی پیش به این سو، فعالیت‌هایش علیه برنامه هسته‌ای ایران را به حالت تعلیق درآورده است و انتظار می‌رود اتخاذ این تصمیم به‌ دلیل انتظار برای روشن شدن نتایج مذاکرات بین تهران و واشنگتن باشد. با این حال، اسرائیل برای مقابله با رفتار ایران در سوریه و جلوگیری از تثبیت حضور و نفوذ تهران در آن کشور، به اقدام‌های بازدارنده خود علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. تلاش اسرائیل برای مقابله با رژیم ایران در بیرون از مرزهای سوریه و هدف قرار دادن افسران ارشد سپاه پاسداران ایران، بیانگر ادامه سیاست‌هایی اسرائیل برای مقابله با رفتارهای رژیم ایران در منطقه است.

از سوی دیگر، تل‌آویو با این‌گونه اقدام‌ها به‌ دنبال ارسال پیام‌هایی است مبنی بر اینکه اسرائیل توانایی نفوذ به ایران را از طریق موساد و دستگاه اطلاعات نظامی ارتش خود دارد.

البته، صیاد خدایی یکی از دستیاران ارشد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، بود و به‌عنوان فرمانده واحد ۸۴۰ نیروی قدس که مسئولیت عملیات خارجی علیه اهداف اسرائیلی و یهودی را بر عهده داشت، فعالیت می‌کرد.

آخرین عملیات  واحد ۸۴۰، تلاش برای ترور کنسول اسرائیل در ترکیه بود، اما این عملیات را موساد با ربودن یک افسر که با سپاه پاسداران در تهران همکاری می‌کرد و ساعت‌ها بازجویی از او، فاش کرد. سپس، بخشی از اعتراف‌های افسر یاد شده را موساد منتشر کرد.

ترور صیاد خدایی نشان می‌دهد که اسرائیل علاوه بر ادامه حمله‌های هوایی به پایگاه‌ها و مواضع ایران در سوریه، تصمیم گرفته است عملیاتی را علیه سپاه قدس در داخل ایران نیز انجام دهد. از این‌رو، نبرد مخفیانه اسرائیل علیه رژیم جمهوری اسلامی تنها به برنامه هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود، بلکه اسرائیل قصد دارد سپاه قدس را که بازتاب‌دهنده چهره نظامی سیاست منطقه‌ای ایران است نیز هدف قرار دهد، زیرا مسئولیت اصلی عملیات ایران در سراسر خاورمیانه، از جمله در سوریه عراق، لبنان، یمن، نوار غزه و کرانه باختری را نیروی قدس سپاه بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترور صیاد خدایی بیانگر این واقعیت است که موساد بارها موفق به انجام عملیات ویژه‌ای در ایران، به‌ویژه در تهران شده است. در اوایل سال ۲۰۱۸، آرشیو هسته‌ای ایران در منطقه صنعتی تهران به سرقت رفت و در نوامبر سال ۲۰۲۰، محسن فخری‌زاده، رئیس برنامه هسته‌ای ایران، ترور شد. همچنین، در حمله به یک پایگاه هوایی در غرب ایران، صدها پهپاد ایرانی منهدم شد، هرچند رژیم ایران این حادثه را به هیچ طرفی نسبت نداد و آن را ناشی از آتش‌سوزی اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که جنگ سایه که از چند سال پیش به این سو بین ایران و اسرائیل ادامه دارد این اواخر در حال تشدید است، افزون بر این‌که تغییر راهبرد اسرائیل در مورد رژیم ایران و جسارت روز افزونش به‌دلیل تعهد اسرائیل، تحت فشار ایالات متحده، برای توقف کلیه فعالیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است، زیرا تا زمانی‌که مذاکرات بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی ادامه دارد، ضروری است از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش منجر می‌شود، خودداری شود.

از سوی دیگر، رهبران اسرائیل، از جمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و بنی گانتس، وزیر دفاع آن کشور، پیوسته تاکید کردند که حتی در صورت انعقاد توافقی با تهران به منظور مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اسرائیل خود را ملزم به رعایت مفاد توافق‌نامه نمی‌داند و به تلاش‌های خود برای حمایت از امنیت ملی اسرائیل ادامه می‌دهد. بنابراین، با توجه به کندی روند مذاکرات و کاهش شانس دستیابی به توافق بین ایران و غرب، اسرائیل به عملیات گسترده علیه برنامه هسته‌ای و عملیات خارجی ایران چه در داخل و چه در خارج از آن کشور ادامه خواهد داد. همچنان، ایران نیز به‌دلیل ناامیدی از امکان برقراری روابط با غرب، در سیاست خارجی خود تهاجمی‌تر خواهد شد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه