ترامپ: آمریکا باید قبل از اوکراین به فکر بودجه برای ایمن‌سازی مدارس باشد

دونالد ترامپ، دموکرات‌ها را به سنگ‌اندازی در انجام اقدامات امنیتی در محیط‌های آموزشی متهم کرد

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درخواست‌ها برای تشدید کنترل‌ اسلحه را رد کرد - AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا از قانونگذاران آمریکایی خواست که بودجه امنیت مدارس را در اولویت بیشتری نسبت به ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین قرار دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ که روز جمعه در یک کنفرانس حامیان اسلحه سخنرانی می‌کرد، این سوال را مطرح کرد که چگونه ایالات متحده ۴۰ میلیارد دلار برای ارسال به اوکراین دارد اما نمی‌تواند امنیت مدارس را تضمین کند؟

نشست انجمن ملی سلاح (NRA) در هیوستون برگزار شد. این انجمن، سازمانی غیرانتفاعی برای ترویج مالکیت سلاح‌های گرم و آموزش نحوه استفاده از آن در آمریکاست. 

گفته‌های ترامپ چند روز پس از کشته شدن ۲۱ نفر در تیراندازی در مدرسه‌ای در تگزاس است. او در سخنرانی‌اش که با تشویق حاضران همراه بود، گفت: «قبل از این که به فکر تجهیز سایر نقاط جهان باشیم، باید مدارس ایمن برای فرزندان کشور خودمان بسازیم.»

اشاره ترامپ به این است که در اوایل این ماه، کنگره آمریکا با اکثریت قاطع به ارسال نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار (۳۱ میلیارد پوند) کمک نظامی به اوکراین رای داد. در مجموع، قانونگذاران آمریکایی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، حدود ۵۴ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده‌اند.

ترامپ همچنین گفت: «کنگره باید فورا به بازپس‌گیری هر پنی از کمک‌های استفاده‌نشده برای کووید-۱۹ رای دهد. این پول باید از ایالت‌ها پس گرفته شود و برای ایجاد سریع امنیت در تمام مدارس این سرزمین مورد استفاده قرار بگیرد.»

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درخواست‌ها برای تشدید کنترل‌ اسلحه را رد کرد و گفت که باید به آمریکایی‌های آبرومند اجازه داده شود که با سلاح گرم از خودشان در برابر «شیطان» دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عوض، بازنگری اساسی در ایمن‌سازی مدارس را پیشنهاد کرد و گفت که لازم است دست‌کم یک افسر پلیس در هر محوطه آموزشی حضور داشته باشد. ترامپ، دموکرات‌ها را به سنگ‌اندازی در انجام چنین اقدامات امنیتی متهم کرد.

کنفرانس سالانه انجمن ملی سلاح که پنج میلیون عضو دارد، در ۴۵۰ کیلومتری Uvalde برگزار می‌شود یعنی جایی که یکی از بدترین اتفاق‌های تیراندازی در مدارس ایالات متحده در یک دهه اخیر را ثبت کرده است.

پیش از برگزاری این رویداد، چند سخنران و نوازند موسیقی از حضور خود در این برنامه انصراف دادند. ترامپ به کسانی که از حضور در این کنفرانس انصراف دادند، حمله کرد و خطاب به جمعیت گفت: «بر خلاف برخی، من شما را ناامید نکردم.»

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس که قرار بود در این مراسم سخنرانی کند، از طریق تماس ویدیویی طی سخنانی گفت که قوانین سختگیرانه در مورد اسلحه در جلوگیری از تیراندازی‌های دسته‌جمعی تاثیری ندارد. او تاکید کرد: «هزاران قانون در سراسر کشور وجود دارد که مالکیت یا استفاده از سلاح گرم را محدود می‌کند اما این قوانین تاکنون نتوانسته است دیوانه‌ها را از انجام اعمال شیطانی علیه مردم بی‌گناه بازدارد.»

در همین حال، تد کروز، سناتور تگزاس در این نشست، کشتار جمعی با استفاده از اسلحه را به افزایش پدران غایب، کاهش حضور در کلیسا، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی نسبت داد.  

او موضع طرفداری از داشتن اسلحه را تکرار کرد و از نمایندگان خواست که با نادیده گرفتن قانون اساسی یا نقض حقوق شهروندان قانونمند نسبت به چنین تراژدی‌هایی واکنش نشان ندهند.

کروز تاکید کرد: «اگر مردم خلع سلاح شوند، جلوی بسیاری از جنایات گرفته نخواهد شد. بسیاری از مادران مجرد در مترو مورد تجاوز قرار می‌گیرند یا به قتل می‌رسند، کودکان بسیار بیشتری به قتل می‌رسند و تهاجم به خانه‌ها بسیار مرگبارتر می‌شود زیرا فقط جنایتکاران اسلحه دارند.»

این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که در خارج از سالن برگزاری، صدها معترض در مخالفت با رویکردهای انجمن ملی سلاح تجمع کردند. آنها تابلوهایی با مضمون «بچه‌ها را می‌کشید» و «از کودکان محافظت کنید نه از اسلحه‌ها» همچنین صلیب‌ها و عکس‌هایی از قربانیان تیراندازی در دست داشتند.

روز ۲۵ مه (چهارم خرداد) در جریان تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در شهر «یوالده» در ایالت تگزاس آمریکا دستکم ۱۸ کودک و ۳ بزرگسال کشته شدند. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که در جریان بازگشت از تور آسیایی در هواپیما از این حادثه مطلع شده بود، در یک سخنرانی کوتاه در کاخ سفید از کشته شدن کودکان در این فاجعه ابراز تاسف کرد و با خانواده و بازماندگان ابراز همدردی کرد.

او با انتقاد از «لابی سلاح» و با اشاره به سود تولید‌کنندگان سلاح تاکید کرد که همین حالا باید برای توقف این روند و اصلاح قانون صلاح در آمریکا اقدام کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان