رئیس جمهوری السالوادور از طرح «آرمانشهر رمزارزی» رونمایی کرد

السالوادور سال گذشته اولین کشور جهان بود که بیت‌کوین را واحد رسمی پول خود اعلام کرد

بازار این رمزارز به شدت سقوط کرده و قیمت آن نسبت به بیشترین مقدار خود بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است - Nayib Bukele/ Twitter

رئیس‌جمهوری السالوادور، نجیب بقیله، از نمای شهر بیت‌کوینی که هنوز بنا نشده است، پرده برداشت و گفت این شهر «به زیبایی» ساخته «خواهد شد».

رئیس‌جمهوری بقیله عکس‌هایی از مدل کوچک شهری که امورش با رمزارز می‌گذرد و نزدیک آتشفشان کانچاگوا در سواحل خلیج فونسکا واقع در جنوب شرقی این کشور آمریکای مرکزی ساخته خواهد شد، منتشر کرد.

این تازه‌ترین طرح این رئیس‌جمهوری عاشق بیت‌کوین، از سرشناس‌ترین حامیان این ارز دیجیتال، است.

از این طرح‌های معماری و عکس‌های ساختگی شهر بیت‌کوینی در حالی رونمایی شد که بازار این رمزارز به شدت سقوط کرده و قیمت آن نسبت به بیشترین مقدار خود در طول تاریخ که در نوامبر پارسال بود، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

السالوادور سال گذشته اولین کشور جهان بود که بیت‌کوین را واحد رسمی پول خود اعلام کرد. این کشور میلیون‌ها دلار پول دولت را در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرد و روز دوشنبه ۲ اردیبهشت نیز که قیمت بیت‌کوین فقط کمی بیش از ۳۰ هزار دلار بود دوباره مقداری از آن خرید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری بقیله توییت کرد السالوادور «اخیرا در پی افت قیمت خرید کرده» و ۵۰۰ بیت‌کوین دیگر را نیز به قیمت کمی بیش از ۱۵ میلیون دلار به دست آورده است. این کشور حالا دو هزار و ۳۰۱  بیت‌کوین دارد که آن‌ها را با نرخ متوسط ۳۶ هزار و ۵۸۵ دلار خریده است.

شهر بیت‌کوین که اولین بار خبر ساختن آن شش ماه پیش در نشست بیت‌کوین و زنجیره بلوک آمریکای لاتین اعلام شد، به امید افزایش رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ساخته خواهد شد.

خبری از مالیات املاک، درآمد یا شهرداری نخواهد بود و چون هیچ‌گونه انتشار دی‌اکسید کربن وجود نخواهد داشت، برخی از هواداران پرشور آن را «آرمان‌شهر رمزارزی» خوانده‌اند.

انرژی زمین‌گرمایی برگرفته از آتش‌فشان، صرف تامین برق این شهر و همچنین استخراج بیت‌کوین یعنی فرایند انرژی‌بر تولید واحدهای جدید این رمزارز می‌شود.

با چشم اندازی زیبا از آتشفشان

هنوز روزهای آغازین آزمون بلندپروازنه رمزارز در سراسر کشور السالوادور است و اجرای آن‌هم شهروندان را دچار دودستگی کرده است.

طبق بررسی آماری جدیدی که دفتر ملی پژوهش اقتصادی ایالات متحده انجام داده است، فقط ۲۰ درصد السالوادوری‌ها در عمل، بهای کالا و خدمات را با بیت‌کوین می‌پردازند و اکثر‌شان‌همچنان به دلار آمریکا متکی‌اند.

صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داده است قرار دادن بیت‌کوین در جایگاه پول قانونی «انسجام بازار و امور مالی، ثبات مالی و حفاظت از مصرف‌کننده را دستخوش خطرهای بزرگی می‌کند».

نوسان‌های ارزش بیت‌کوین یکی از استدلال‌های اصلی علیه استفاده از آن باعنوان پول روزمره است. سال گذشته نوسان‌های قیمت بیت‌کوین ۲۹ تا ۶۹ هزار دلار بود.

برخلاف هشدارهای صندوق بین‌المللی پول، جمهوری آفریقای مرکزی هم ماه پیش بیت‌کوین را  پول رسمی خود اعلام کرد تا دومین کشوری باشد که این کار را می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان