تصویب قانون منع عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مجلس عراق و ناخشنودی واشنگتن

آمریکا می‌گوید این قانون ناقض آزادی بیان است و با پیشرفت همسایگان عراق در ایجاد رابطه با اسرائیل در تقابل است

شماری از حامیان مقتدی صدر در میدان تحریر بغداد تصویب قانون منع رابطه با اسرائیل در مجلس را جشن گرفتند- HMAD AL-RUBAYE / AFP

قانون‌گذاران عراقی قانونی را تصویب کردند که عادی‌سازی مناسبات و هرگونه رابطه آن کشور با اسرائیل- از جمله روابط تجاری- را منع و آن را مجرمانه تلقی می‌کند. بر این اساس، ناقضان قانون منع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ممکن است به اعدام یا حبس ابد محکوم شوند.

روز پنجشنبه، ۲۶ مه، ۲۷۵ تن از ۳۲۹ قانون‌گذار عراقی به این قانون رای مثبت دادند. در بیانیه مجلس عراق، در این خصوص آمده است که قانون اخیر «انعکاس واقعی اراده مردم» است.

مقتدى صدر، روحانی تندرو و بانفوذ شیعه، که حزبش در انتخابات سال گذشته موفق شد تعداد زیادی از کرسی‌های مجلس عراق را به دست آورد، پس از تصویب این قانون در مجلس، از مردم دعوت کرد به خیابان‌ها بریزند و این «دستاورد بزرگ» را جشن بگیرند. پس از آن، شماری از افراد در مرکز بغداد تجمع کردند و ضد اسرائیل شعار سر دادند.

عراق کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و دو کشور هیچ مناسبات دیپلماتیکی ندارند.

قانون فوق مواردی را هم که در صورت نقض قانون جدید، شرکت‌های فعال در عراق را تهدید می‌کند، برشمرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تصویب قانون منع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل در مجلس عراق ناخشنودی عمیق آن کشور را در پی داشته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت:‌ «این قانون علاوه بر به خطر انداختن آزادی بیان و از بین بردن فضای یهودستیزی، با پیشرفت‌‌های همسایگان عراق در برقراری یا عادی‌سازی رابطه با اسرائیل و ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم منطقه شدیدا در تقابل است.»

این بیانیه‌ تاکید می‌کند که واشنگتن کماکان به حمایت از اسرائیل و گسترش مناسبات آن کشور با همسایگانش برای پیشبرد صلح و رفاه همگان ادامه می‌دهد.

پیش‌تر در اوایل اردیبهشت، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق، ملاقات کرده بود. او در این دیدار گفته بود که جمهوری اسلامی «به تحرکات مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان که به امنیت ایران و منطقه آسیب بزنند، واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد».

او همچنین گفت که برخی اقدام‌های صورت‌گرفته در خاک عراق با منافع جمهوری اسلامی ایران در تضاد است و تهران برای «تحقق خواست و اراده مردم عراق»‌ از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته، برخی مقام‌های عراقی و ناظران سیاسی درباره نقش نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در مناسبات عراق هشدار داده بودند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چند ماه اخیر، با حملات موشکی به اقلیم کردستان عراق مدعی شد که مقر فعالیت‌های موساد را هدف قرار داده است و این حملات به تلافی «جنایات اسرائیل» بوده‌اند؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان آن را رد کردند.

در سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از ۳۰۰ تن از رهبران عراقی در نشستی در اربيل، مرکز اقليم کردستان عراق، بازسازی مناسبات با یهودیان عراقی خارج از آن کشور، پیوستن بغداد به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل را خواستار شدند.

پیش‌تر، کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان در چارچوب پیمان ابراهیم، در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و با میانجی‌گری دولت وقت ایالات متحده آمریکا، با اسرائیل قرارداد عادی‌سازی مناسبات امضا کردند.