ایران دو نفت‌کش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد

یونان این اقدام جمهوری اسلامی ایران را «دزدی دریایی» خواند

دو نفتکش‌ «پرودنت واریور» و «دلتا پوزیدون» با پرچم یونان روز جمعه در تنگه هرمز توقیف شده‌اند- VesselFinder.com

در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در سواحل یونان و تحویل آن به آمریکا، اداره کل روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سپاه در روز جمعه، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلف‌های انجام‌گرفته، در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است.

وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که روز جمعه به سفیر ایران در آتن به دلیل آنچه «توقیف خشونت‌آمیز» دو کشتی با پرچم یونان در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی خوانده، اعتراض کرده است.

به گزارش رویترز، یونان خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه آن شده است و اقدامات ایران را «دزدی دریایی» خوانده است.

شرکت داده‌پردازی دریانوردی «لویدز لیست»بریتانیا هم با اعلام این خبر نوشت که دو نفتکش‌ «پرودنت واریور» و «دلتا پوزیدون» با پرچم یونان روز جمعه در تنگه هرمز توقیف شده‌اند.

پیش از این، وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نوشته بود که ایران قصد دارد اقدام‌های تنبیهی انجام دهد.

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، نفتکش روسی پگاس را در کنار جزیره ائوبویا توقیف کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا ورود هر کشتی‌ با پرچم روسیه به بندرهای کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع کرده است.

این نفتکش چند روز پس از آن، برای مقابله با تحریم‌های اروپایی علیه روسیه به لانا تغییر نام داد.

به گزارش رویترز، محموله این کشتی که بنا به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده به این کشور تحویل داده شد، ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران است که با این نفتکش دارای پرچم روسیه در یونان توقیف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش شرکت اطلاعات دریایی «لویدز لیست»، ایالات‌ متحده آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل گرفتن محموله نفتی ایران، به یونان اعزام کرد و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری آمریکا، به این کشور تحویل شد.

به دنبال توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران در آب‌های یونان، وزارت امور خارجه این کشور کاردار یونان در تهران را احضار کرد. به گزارش ایسنا، رئیس اداره مدیترانه وزارت خارجه با اشاره به توقف اضطراری کشتی توقیف‌شده به دلیل نقص فنی، آنچه را «تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا» خواند، غیرقابل پذیرش دانست و گفت: «تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق راهزنی بین‌المللی و مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف‌کنندگان غیرقانونی است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه، شش خرداد، از احضار کاردار سوییس به وزارت امور خارجه خبر داد و نوشت که این اقدام «در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک» برای رفع توقیف محموله کشتی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

بر اساس این گزارش، کاردار سوییس نیز اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت، به مقام‌های آمریکا منتقل می‌کند. 

جمهوری اسلامی ایران مدعی است آمریکا با توقیف محموله نفتی ایران مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص حقوق دریاها و کشتیرانی آزاد را نقض کرده است. 

به‌گزارش اسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا، که به گفته این خبرگزاری تمایلی به افشای نامش ندارد، گفت این دو کشتی یونانی روز جمعه، پیش از آنکه در ایران پهلو بگیرند، به آب‌های این کشور نزدیک شده بودند. به گفته این مقام آمریکایی کشتی‌ها همچنین دستگاه‌های ردیابی‌شان را خاموش کرده بودند که، از منظر او، نشانه قابل تاملی به‌حساب می‌آید خاصه از این جهت که هیچ‌یک از کشتی‌ها درخواست کمک نکرده‌اند.