نقشه ژنوم دو قربانی شهر باستانی پمپئی برای اولین بار مشخص شد

اطلاعات ژنوم قربانیان با پژوهش بر روی بقایای اجساد یک زن و یک مرد در ساختمانی به نام «خانه پیشه‌وران» شهر باستانی پمپئی به دست آمد

برآوردهای نشان می‌دهد که دست‌کم دو هزار تن از ساکنان شهر پمپئی در جریان آتشفشان زیر لایه‌هایی از گدازه و خاکستر مدفون شدند - AFP

پژوهش‌گران دانشگاه کپنهاگ دانمارک با موفقیت توانستند توالی ژنوم دو تن از قربانیان آتشفشان شهر باستانی پمپئی را با بررسی بقایای اجساد آنها به دست آورند.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه در نشریه «ساینس ریپورت» منتشر شد؛ این اطلاعات با تحقق بر روی بقایای اسکلت‌های یک زن و یک مرد در ساختمانی به نام «خانه پیشه‌وران» شهر باستانی پمپئی جمع‌آوری شدند. 

شهر باستانی پمپئی، پیش از آن که در سال ۷۹ بعد از میلاد، به دنبال بروز آتش‌فشان کوه «وزوو» زیر لایه‌هایی سنگینی از گدازه و خاکستر و سنگ مدفون شود ۲۰ هزار تن جمعیت داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجساد ۱۵۰۰ تا دوهزار تن از قربانیان آتش‌فشان شهر پمپئی در طی قرن‌ها به دست آمده است.

داده‌های ژنوم این قربانیان نشان می‌دهد که احتمالا سطوح بالایی از تنوع ژنتیکی در میان ساکنان شبه جزیره ایتالیا در آن زمان وجود داشته است.

اجساد یافت شده در «خانه پیشه‌وران» پمپئی متعلق به یک مرد ۴۰-۳۵ ساله و یک زن تقریبا ۵۰ ساله است. به گفته دانشمندان، آنها به هنگام بروز آتشفشان در سالن ناهارخوری محل زندگی خود مشغول غذا خوردن بودند.

بررسی بقایای اجساد نشان می‌دهد که آنها پس از آتشفشان فرار نکردند و این موضوع می‌تواند به وضعیت سلامتی و قدرت حرکتی آنها مربوط باشد. اجساد موضوع این تحقیق، برای اولین بار در سال ۱۹۳۳ یافت شدند.

ویرانه‌های شهر مدفون پمپئی در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا قرار دارد. این محل جدا از اینکه مورد توجه دانشمندان و پژوهش‌گران انسان‌شناسی و باستان‌شناسی است، به یک محل گردشگری هم تبدیل شده است.

ویرانه‌های شهر باستانی پمپئی، برای اولین بار در قرن شانزدهم کشف شد و سابقه اولین کاوش‌ها منطقه نیز به سال ۱۷۴۸ بر می‌گردد.

بیشتر از علوم