مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو پیشرفت کمی دارد

تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو که در طول جنگ سرد بی‌طرف بودند، یکی از مهم‌ترین تغییرها در معماری امنیتی اروپا در چند دهه اخیر است

پیوستن عضو جدید به ناتو را همه ۳۰ عضو این سازمان باید تصویب کنند- AFP

در حالی که مخالفت‌های آنکارا با درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو همچنان ادامه دارد، گفته می‌شود مذاکرات بین مقام‌های ترکیه و هیئت‌های این دو کشور هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های سوئدی و فنلاندی روز چهارشنبه در ترکیه با یکدیگر دیدار کردند تا آنکارا را راضی کنند و به توافقی دست یابند که امکان گسترش تاریخی اتحاد سازمان آتلانتیک شمالی در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین را فراهم کند. این دو کشور شمال اروپا هفته گذشته، برای تقویت امنیت خود، به طور رسمی برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. همه ۳۰ عضو ناتو باید طرح‌های توسعه این سازمان را تصویب کنند.

ترکیه درخواست این دو کشور برای پیوستن به این پیمان را به دلیل پناه دادن به افراد مرتبط با گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و افراد دیگری که آنکارا آن‌ها تروریست می‌داند، رد کرده است. یک مقام ارشد ترکیه روز جمعه، به رویترز گفت: «این روند آسانی نیست. سوئد و فنلاند برای جلب حمایت آنکارا باید گام‌های سختی بردارند. مذاکرات بیشتر ادامه خواهد داشت.»

یک منبع آگاه به رویترز گفت که گفت‌وگوها هیچ پیشرفت محسوسی نداشته و بدون هیچ جدول زمانی مشخصی، پایان یافته است. این موضوع احتمال این را که ترکیه در زمان برگزاری نشست ناتو در ۲۹ و ۳۰ ژوئن در مادرید، همچنان با این درخواست‌‌های عضویت مخالفت کند، افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه گفت که ترکیه از سوئد و فنلاند انتظار دارد اقدام‌های مشخصی انجام دهند و حمایت خود از مخالفان دولت ترکیه را متوقف کنند.

این دو کشور اعلام کرده‌اند که تروریسم را محکوم می‌کنند و از امکان هماهنگی با آنکارا استقبال کرده‌اند.

یک منبع دیگر در این باره به رویترز گفت که گفت‌وگوهای پنج‌ساعته روز چهارشنبه در جوی صمیمانه و به صورت جلسات جداگانه بین مقام‌های ترکیه و همتایان دو کشور شمال اروپا برگزار شد. در ادامه نیز مذاکرات سه‌جانبه با حضور همه طرف‌ها ادامه یافت.

تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو که در طول جنگ سرد بی‌طرف بودند، یکی از مهم‌ترین تغییرها در معماری امنیتی اروپا در چند دهه اخیر است. فنلاند با روسیه یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. آن‌ها امیدوار بودند که روند الحاقشان به ناتو سریع باشد تا برای آن‌ها تضمین امنیتی فراهم کند.

بیشتر از جهان