پناهجویان افغان در پاکستان: ما را نجات دهید

ده‌ها پناهجوی افغان در پاکستان از جامعه جهانی خواستند به آنان کمک کنند

معترضان می‌گویند تا زمانی که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به خواسته‌هایشان توجه نکند به اعتراض خود ادامه خواهند داد- عکس از معترضان

ده‌ها تن از شهروندان افغانستان که به پاکستان پناه برده‌اند، در اعتراضی تحت عنوان «ما را نجات دهید» در اسلام‌آباد، از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای ذی‌صلاح خواستند به پرونده‌های پناهجویی آنان رسیدگی کنند.

این معترضان که اغلب نظامیان سابق، کارمندان دولت قبل و افرادی‌اند که با نیروهای آمریکایی و اروپایی در افغانستان کار می‌کردند، نهادهای مدافع حقوق بشر را به سکوت و بی‌توجهی در قبال پناهجویان افغان متهم می‌کنند.

این معترضان از جامعه جهانی می‌خواهند که بین پناهجویان افغان و اوکراینی تبعیض قائل نشوند و با پناهجویان افغانستان هم مانند اوکراینی‌های پناهجو برخورد کنند.

معترضان که از ۴۱ روز پیش، شب و روز و زیر آفتاب و باران، در خیابان مانده‌اند، می‌گویند که کمیساریای عالی سازمان ملل باید زمینه پذیرش آنان در کشورهای مهاجرپذیر را فراهم کند و امکان تحصیل، حق کار، سرپناه و دسترسی به خدمات درمانی را برایشان مهیا کند. آن‌ها از اتحادیه اروپا و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهند که برای پناهجویان افغانستان ویزای بشردوستانه صادر کند و به پناهجویایی که با ویزا یا بدون ویزای پاکستان به این کشور رفته‌اند، اجازه اقامت دهد.

معترضان «ما را نجات دهید» می‌گویند تا هنگامی که این خواسته‌هایشان برآورده نشود، به اعتراض‌ ادامه خواهند داد. این پناهجویان می‌گویند که پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، خانه، هویت و تمامی دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند و به علت تهدیدهای طالبان به پاکستان پناه برده‌اند تا کشورهای مهاجرپذیر به آنان پناهندگی بدهند؛ اما هیچ نهاد و کشوری به آنان کمک نکرده است. به گفته این معترضان، آن‌ها روزهای دشواری را سپری کرده‌اند و در حق آنان بی‌عدالتی شده است.

در همین حال، ده‌ها پناهجوی افغان دیگر هم با نام «Killed» از ۴۵ روز پیش در جلو ساختمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در اسلام‌آباد تجمع و به بی‌توجهی این سازمان اعتراض کرده‌اند.

هزاران تن شهروندان افغانستان برای رسیدن به کشورهای آمریکایی، اروپایی و استرالیا در پاکستان‌اند. شماری از این افراد سال‌ها است که در انتظار پناهندگی به این کشورها در پاکستان مانده‌اند؛ اما صدها خانواده هم در ۹ ماه گذشته به پاکستان پناه برده‌اند.

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، شمار پناهجویان افغان در پاکستان در حدود دو میلیون نفر اعلام شد اما پس از آن، آمار تازه‌ای منتشر نشده است.

جمهوری اسلامی ایران شمار پناهجویان افغان در این کشور را پنج میلیون نفر اعلام کرده است.

بیشتر از جهان