مشاور امنیت ملی اسرائیل برای رایزنی درباره ایران به آمریکا می‌رود

روابط با عربستان سعودی و سفر آتی جو بایدن به اسرائیل از دیگر محورهای گفت‌وگوی ایول هولاتا با مقام‌های آمریکایی در سفر هفته آینده‌اش خواهد بود

هولاتا قرار است در سفر خود به آمریکا با سالیوان درباره سفر آتی بایدن به خاورمیانه گفت‌وگو و احتمالا زمان آن را قطعی کنند- Twitter/ @JakeSullivan46

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته آینده برای دیدار با همتای خود در کاخ سفید، جیک سالیوان، و رایزنی‌هایی با محوریت ایران و برنامه هسته‌ای آن، به واشنگتن می‌رود. 

وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس روز پنجشنبه، پنجم خردادماه، به‌نقل از سه مقام اسرائیلی نوشت هولاتا هفته آینده برای گفت‌وگو با سالیوان درمورد عربستان سعودی، سفر آتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به اسرائیل، و مذاکرات متوقف‌شده هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران به واشنگتن‌دی‌سی خواهد رفت.

این سفر درحالی انجام می‌شود که هم‌زمان با میانجی‌گری بی‌سروصدای کاخ سفید بین سه کشور اسرائیل، عربستان سعودی و مصر برای نهایی‌کردن تمهیدهای امنیتی انتقال دو جزیره راهبردی تیران و صنافیر در دریای سرخ از مصر به حاکمیت عربستان سعودی با رضایت اسرائیل، هولاتا مقام مسئول اسرائیلی در این مذاکرات است.

اسرائیل و ایالات متحده امیدوارند درصورت دستیابی به توافق در این مذاکرات سه‌جانبه، اعتماد و تحرکی که ایجاد می‌شود، منجربه گام‌های جداگانه‌ عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود.

 مقام‌های اسرائیلی به اکسیوس گفتند هولاتا همراه هیئتی از مقام‌های امنیت ملی، سیاست خارجی و اطلاعاتی به واشنگتن سفر خواهد کرد تا دور دیگری از مذاکرات درباره ایران را در «گروه مشاوره راهبردی» آمریکا-اسرائیل برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست‌های «گروه مشاوره راهبردی» آمریکا-اسرائیل به ریاست مشاوران امنیت ملی دو کشور در ماه‌های گذشته به‌طور مرتب برگزار شده‌ است و ایران و برنامه هسته‌ای آن اغلب یکی از محوری‌ترین مسائل مطرح‌شده در آن‌ها بوده است. 

براساس این گزارش، برنامه هولاتا و هیئت همراهش در این سفر، ادامه گفت‌وگوها درباره «گزینه ب» (Plan B) احتمالی برای سناریویی که در آن ایالات متحده در آینده نزدیک به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بازنگردد، است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که از آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌خواهند تا در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ششم تا دهم ژوئن (۱۶ تا ۲۰ خرداد) برگزار خواهد شد، برای تصویب قطعنامه‌ای محکوم‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند.

به نوشته باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، هولاتا قرار است در سفر خود با جیک سالیوان درباره سفر آتی بایدن به خاورمیانه نیز گفت‌وگو کند. هنوز تاریخ نهایی سفر بایدن به اسرائیل مشخص نشده است، اما مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که امیدوارند در مذاکرات هفته آینده، زمان آن را قطعی کنند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در دیدار با همتای آمریکایی‌اش در جریان سفر مشاوران بایدن به عربستان سعودی و پیشرفت مذاکرات آمریکا با مقام‌های سعودی درباره موضوع انتقال جزایر دریای سرخ و مراحل احتمالی عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز قرار خواهد گرفت.

کاخ سفید به درخواست اکسیوس برای اظهارنظر درباره سفر پیش روی هولاتا به واشنگتن پاسخی نداده‌اند.

ایول هولاتا در طول سال گذشته، هولاتا مسئول اصلی تماس‌ها و رایزنی دولت اسرائیل با کاخ سفید، در درجه نخست درباره ایران، بود. هولاتا در جایگاه مشاور امنیت ملی اسرائیل، خط‌مشی سختگیرانه‌ای را درقبال ایران رهبری کرده است، اما درعین حال، نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، را تشویق کرد تا با اجتناب از درگیری‌های علنی با دولت آمریکا، به‌ویژه در زمینه رویکردش درقبال ایران، روابط خوب اسرائیل با دولت بایدن  را حفظ کند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی که با اکسیوس گفت‌وگو کرده‌اند، هولاتا در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل تاکید کرده است مذاکرات احیای برجام چه به توافق منجر شود و چه شکست بخورد، آن کشور باید به همکاری نزدیک خود با دولت بایدن در مورد ایران ادامه دهد.

علاوه‌بر این، هولاتا کسی بود که کارزار دیپلماتیک اسرائیل علیه حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده را رهبری کرد. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که این کارزار به تصمیم جو بایدن برای خارج‌نکردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سیاه ترور بدون تعهد به اقدامی متقابل ازسوی ایران، کمک کرد.