رهبران سیاسی افغان: طالبان در حال نیرنگ و صحنه‌سازی است

سران شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، دعوت طالبان برای بازگشت به کشور را رد کردند

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، روز جمعه ۶ خرداد، با انتشار یک بیانیه، اقدام‌های اخیر طالبان ازجمله تلاش برای برگزاری لویه‌ جرگه، ایجاد کمیسیون تماس و دعوت از شخصیت‌های سیاسی افغان برای بازگشت به کشور را نیرنگ این گروه برای فریب اذهان مردم افغانستان و جامعه جهانی دانست و آن را «با قاطعیت» رد کرد.

در بیانیه شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان آمده است: «يكی از تلاش‌های اين گروه [طالبان]، تعيين كميته‌ای به نام دعوت است كه با هدف دعوت از شخصيت‌های سياسى، پيوستن و بيعت آنان با طالبان در ازای تامين امنيت جانی و استرداد املاك آنان، ایجاد شده است. نيرنگ ديگر اين گروه، برگزاری یک نشست نمايشى با نام مجمع بزرگ افغان‌ها است كه قرار است مطابق خواست و برنامه از قبل تعيين شده این گروه در کابل برگزار شود و بر دسیسه‌های شوم این گروه صحه بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه تاکید شده است که شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، هر دو اقدام طالبان را رد می‌کند و به هیچ‌وجه حاضر نیست در جنایت‌های این گروه شریک شود.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این بیانیه افزود: «هر دو تلاش یاد شده را، توهين به شعور جمعی مردم، اهانت به شخصيت‌هاى سياسى و شريك کردن آنان در جنایت‌های گروه طالبان و نيز به بازى گرفتن افكار جامعه جهانى می‌دانیم و آن را با قاطعيت رد مى‌کنیم.»

این شورا گفت طالبان باید به‌جای صحنه‌سازی و تلاش برای ایجاد روایت دروغین از اوضاع افغانستان، در جست‌وجوی راه‌های واقعی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی باشند. این شورا «ایجاد حکومت انتقالی و سپس نظام و حکومتی برخاسته از اراده مردم با برگزاری انتخابات عمومی» را با عنوان یکی از راه‌های نجات افغانستان از بحران کنونی پیشنهاد کرد.

این شورا از ایستادگی نیروهای ضد طالبان در افغانستان حمایت کرد و افزود: «شورا، رفتار تبعيض‌آميز و فرادينی و ضدانسانی گروه طالبان در مورد محروم کردن دختران از فريضه آموزش و پوشش اجبارى صورت بانوان افغانستان را به شدت نكوهش می‌کند.»

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، با حضور شماری از رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی ضد طالبان در نشستی که ۲۷ اردیبهشت در منزل عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان در آنکارا برگزار شد، شکل گرفت. این جریان سیاسی از مقاومت مسلحانه علیه طالبان حمایت کرد و گفت هدف از تشکیل این جریان سیاسی، تامین صلح و ثبات در افغانستان است و از هیچ تلاشی در راستای تامین این هدف دریغ نخواهند کرد.

عبدالرشید دوستم، عطامحمد نور، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، یونس قانونی، احمد ولی مسعود، عبدالرب رسول سیاف و شماری دیگر از مقام‌های سیاسی افغان، اعضای این شورا محسوب می‌شوند و بیانیه‌ایی را که با هدف اعلام موجودیت آن صادر شد، امضا کردند. پس از سلطه طالبان، تمامی چهره‌های سیاسی، افغانستان را ترک کردند و اکنون در کشورهای مختلف جهان ازجمله در ترکیه، امارات متحده عربی و هند زندگی می‌کنند.