سازمان گزارشگران بدون مرز به طالبان: محدودیت‌های اعمال شده برای مجریان زن را بردارید

حضور خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌های افغانستان به شدت کاهش یافته است

سازمان گزارشگران بدون مرزبا انتشار یک بیانیه از طالبان خواست هر چه زودتر محدودیت‌هایی را که برای مجریان زن در افغانستان وضع کرده‌اند، لغو کنند.

این سازمان، ، روز پنج‌شنبه پنج خرداد، فرمان تازه وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان را مبنی بر اجباری شدن پوشاندن چهره مجریان زن در رسانه‌های افغانستان را محکوم کرد و از رهبران این گروه خواست اجازه بدهند که زنان مجری آزادانه به کارشان در زمینه اطلاع‌رسانی ادامه بدهند.

در این بیانیه آمده است که دستورهای تازه طالبان برای مجریان زن در رسانه‌های افغانستان، آخرین تلاش‌ این گروه برای محدود کردن آزادی بیان در این کشور است که باید برداشته شوند.

کریستف دلویر، دبیرکل این سازمان، خطاب به طالبان گفت که به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران افغان اجازه بدهند بدون مداخله کارشان را انجام بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین تاکید کرد که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، وضعیت زنان خبرنگار در این کشور بدتر شده است و بر اساس نظرسنجی این نهاد، از ۱۱۹۰ زن خبرنگار و کارمند رسانه در این کشور، اکنون فقط ۳۲۰ تن کار می‌کنند و بقیه آنان دست از کار کشیده‌اند.

این نهاد پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، بارها با انتشار بیانیه‌های مختلف از بدتر شدن وضعیت آزادی خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران زن در این کشور ابراز نگرانی کرده است، اما طالبان هر روز با صدور فرمان‌های تازه برای محدود کردن آزادی بیان، آزادی خبرنگاران و به‌ویژه آزادی خبرنگاران زن تلاش می‌کند.

نگرانی در مورد وضع محدودیت برای زنان، به‌ویژه زنان کارمند در رسانه‌های افغانستان در حالی افزایش یافته است که هفته پیش مسئولان وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان به تمام مسئولان رسانه‌های افغانستان دستور دادند که همه مجریان زن باید هنگام اجرای برنامه، چهره‌هایشان را بپوشانند.

بسیاری از مجریان زن در مصاحبه‌هایشان گفتند اجرای برنامه در تلویزیون هنگامی که چهره‌هایشان پوشیده است، کارشان را دشوار می‌کند. طالبان بی‌توجه به این نگرانی‌ها، تاکید کردند که اجرای دستورهای صادر شده برای همه الزامی است و پیروی نکردن از آن‌ها، پیامد خواهد داشت.