توصیه پزشکان درباره اجابت مزاج روزانه چیست؟

هر انسان به‌طور متوسط در طول عمر خود حدود شش تن مدفوع از بدن خارج می‌کند

گوارش کند می‌تواند با بیماری‌های جدی مانند سرطان روده، سنگ کیسه صفرا، پولیپ روده بزرگ و هموروئید مرتبط باشد_ Canva

این‌که چند بار در روز باید برای اجابت مزاج  به دستشویی برویم، شاید پرسش بسیاری از ما باشد. پرسشی که جست‌وجو در وب‌گاه‌های معتبر پزشکی هم ما را به پاسخ روشن و یکسانی به آن نمی‌رساند.
مارتین ویسی، استاد افتخاری دانشگاه نیوکاسل در مقاله ای که در نشریه کانورسیشن منتشر شده زمان درست مدفوع کردن برای هر کسی را همان وقتی می‌داند که فرد احساس کند مدفوع او آماده خروج است.

اگر از آن دسته آدم‌هایی باشید که خودشان را نگه می‌دارند تا بچه‌ها به رختخواب بروند، سریال مورد علاقه‌شان تمام شود، مقاله‌شان را بنویسند یا میز شام را جمع کنند، احتمالا باید نگران سلامتی‌تان باشید.

باید گفت به تعویق انداختن زمان توالت رفتن می‌تواند روده‌های بزرگ انسان را درگیر و به آن‌ها آسیب برساند.

نکته این‌جا است که میزان درست دفعات مدفوع کردن برای هر کسی متفاوت است و یک نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید.

بر اساس اعلام سرویس سلامت بریتانیا (NHS)، میزان دفعات اجابت مزاج در بیشتر افراد بزرگسال از چند بار در روز تا حتی یک بار در طول ۳ یا ۴ روز می‌تواند متفاوت باشد و یکی از دلایل مهم آن مدت‌زمان انتقال غذا و هضم آن است. یعنی مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا مواد غذایی غیرقابل هضم برای خارج شدن از بدن شما آماده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باید توجه داشت که طول مدت این کار اهمیت زیادی دارد و کم یا زیاد بود آن نشان‌دهنده وجود مشکلات بسیاری در بدن است: فوریت در مدفوع و اسهال و یبوست همگی از نشانه‌های انتقال آهسته غذا و گوارش کند در بدن است.

حالا اگر خیلی کنجکاو شده‌اید بدانید سرعت دستگاه گوارشتان بالا یا پایین است، کار آسانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم: یک مشت ذرت خام بخورید و سپس تنها کاری که باید بکنید این است که در مدفوعتان به‌دنبال دانه‌های زرد آن بگردید. فرایند تخلیه باید بین ۸ تا ۲۴ ساعت طول بکشد.

خوردن غذا خود میل به مدفوع کردن را برمی‌انگیزد و وقتی نوزاد باشید و دستشویی رفتن بلد نباشید، هر زمان لازم شود در پوشکتان آزادانه مدفوع می‌کنید.

مشکل این‌جاست که با رشد و بالا رفتن سن، یاد می‌گیریم که میل به مدفوع را سرکوب کنیم و این معمولا به این دلیل است که همیشه امکان به‌موقع دستشویی رفتن فراهم نیست.

اینکه انسان یاد بگیرد بر فرایند دفع مواد زاید بدنش کنترل داشته باشد، امری ضروری است که بدون آن زندگی روزمره مختل و با اشکال مواجه می‌شود. اما ایراد آن‌جا است که برخی از ما بیش از حد لزوم آن را کنترل و گاه سرکوب می‌کنیم. یاد می‌گیریم این موضوع را نادیده بگیریم، فقط به این بهانه که در زمان مناسبی برای رفتن به دستشویی نیستیم.

به همین سبب هم است که بسیاری افراد در نهایت دچار یبوست، درد شکم، عادات غیرقابل پیش‌بینی روده و نفخ و باد آن می‌شوند.

بهترین پیشگیری و حتی درمان این است که به‌موقع دستشویی برویم و مدفوع خود را نگه نداریم. این به‌ویژه برای کسانی می‌تواند خطرناک باشد که بدنشان گوارش آهسته‌ای دارد.

عادت به عقب انداختن زمان مدفوع به این معنی است که مواد زاید باقی‌مانده از غذای شما بیش از آنچه باید در بدن شما می‌ماند و این موضوع در کنار جابه‌جایی و انتقال کند مواد غذایی در بدن و مشکلات ناشی از آن، کیفیت زندگی شما را به‌شدت پایین می‌آورد.

انسان به‌طور متوسط در طول عمر خود حدود شش تن مواد متشکل از آب، باکتری، مواد نیتروژن‌دار، کربوهیدرات، مواد گیاهی هضم‌شونده و چربی در قالب مدفوع از بدن خارج می‌کند و هر چه این ترکیب سمی بیشتر در بدن ما بنشیند، بیشتر مستعد تخمیر و تجزیه در بدن است.

همچنین گوارش کند می‌تواند با بیماری‌های جدی مانند سرطان روده، سنگ کیسه صفرا، پولیپ روده بزرگ و بواسیر (هموروئید) مرتبط باشد.

اگر می‌خواهید عادت‌های روده و فرایند هضم و دفع خود را بهبود ببخشید، بهتر است به رژیم غذایی‌تان فیبر و مایعات بیشتر اضافه کنید، و ورزش منظم داشته باشید. از همه مهم‌تر، زمانی که احساس کردید مدفوع شما آماده خروج است، کارهای دیگر را کنار بگذارید و سری به توالت بزنید.