مورینیو، سزار جدید رم

رم با قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا به پروژه بازسازی خوش‌بین شد

استخدام مورینیو پروژه‌ای سه ساله برای رسیدن به سطح اول فوتبال ایتالیا بود- Gent Shkullaku / AFP

ژوزه مورینیو بعد از قهرمانی در «لیگ کنفرانس اروپا» با رم نتوانست اشک‌های شوق را که روی صورتش جاری شد، پنهان کند. مربی پرتغالی پیش از این دو بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، یک بار قهرمان جام یوفا و یک بار قهرمان لیگ اروپا شده بود و قطعا این بزرگ‌ترین موفقیت کارنامه حرفه‌ای‌اش نیست، ولی بعد از دوران نه‌چندان خوبی که در منچستریونایتد و تاتنهام داشت، فتح این جام می‌تواند نشانه رنسانسی در دوران مربیگری‌اش باشد. این قهرمانی برای رم هم تقریبا معنای مشابهی دارد؛ تیمی که از مدعیان قهرمانی ایتالیا فاصله گرفته و امیدوار است با مورینیو دوباره به سطح تیم‌های میلانی برگردد که تا هفته آخر در کورس قهرمانی بودند.

فینال لیگ کنفرانس اروپا شروع آرامی داشت، ولی رم به‌تدریج به دروازه فاینورد نزدیک شد و در دقیقه ۳۲ با اشتباه مدافع میانی حریف و ضربه هوشمندانه زانیولو به گل رسید. فاینورد در نیمه دوم فشار روی دروازه رم را بیشتر کرد، ولی شاگردان مورینیو توانستند از این گل زده محافظت کنند. این اولین قهرمانی رم در ۱۴ سال گذشته و اولین قهرمانی اروپایی این تیم در ۶۱ سال اخیر است. رم پیش از این در سال ۱۹۶۱، قهرمان «فیرز کاپ» شده بود؛ تورنمنتی که زمینه‌ساز راه‌اندازی جام یوفا شد.

مورینیو درباره این قهرمانی در نشست خبری گفت: «قهرمانی همیشه دشوار است. شما به عوامل زیادی نیاز دارد. تیم ما در این فصل ۵۵ بازی داشت. ما با خستگی به فینال رسیدیم، ولی به تمرین ادامه دادیم و تلاش کردیم آن را پنهان کنیم. گروه بازیکنان ما فوق‌العاده‌اند و این مرا احساساتی می‌کند. ما در نیمه دوم به دردسر افتادیم، حریف خیلی خوب بازی کرد و آن‌ها ما را مجبور به اشتباهات دفاعی کردند. به فاینورد تبریک می‌گویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریس اسمالینگ، مدافع سابق منچستریونایتد که در بازی فینال نقش مهمی در کنترل حملات حریف داشت، به بی.تی. اسپرت گفت: «می‌دانستیم که این قهرمانی برای همه در رم چه ارزش بالایی دارد و شما دیدید که ما چقدر متحد بودیم. شاید ما در مقاطعی مجبور شدیم بیش از حد عقب بنشینیم، ولی می‌دانستیم که نباید دست از تلاش برداریم. شما دیدید که مهاجمان ما هم عقب‌تر می‌آمدند و همه با هم دفاع می‌کردیم.»

رم در شروع فصل برای بازسازی تیمش ۱۰۰ میلیون یورو هزینه کرد، ولی نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد. آن‌ها فصل را در رده ششم به پایان بردند که به معنی صعود به لیگ اروپا است. قهرمانی در لیگ کنفرانس کارنامه اولین فصل حضور مربی پرتغالی در این باشگاه را پربارتر می‌کند. باشگاه رم در شروع فصل گفته بود که استخدام مورینیو پروژه‌ای سه ساله برای رسیدن به سطح اول فوتبال ایتالیا است و این قهرمانی آن‌ها را برای ادامه این پروژه دلگرم‌تر می‌کند.

گران‌ترین خرید رم در شروع فصل تامی آبراهام بود که با ۴۰ میلیون یورو از چلسی منتقل شد. مهاجم انگلیسی با ۹ گل زده نقش پررنگی در صعود رم به فینال داشت و دومین گلزن برتر این تورنمنت شد. آبراهام در فینال گلی نزد، ولی آزاری دائمی برای خط دفاع فاینورد بود.

آبراهام که با زدن ۲۷ گل در تمام جام‌ها یکی از بهترین بازیکنان این فصل رم بود، بعد از فینال گفت: «وقتی به اینجا آمدم، گفتم که می‌خواهم به تیم کمک کنم که به فینال برسد و یک روز قهرمانی شود. حالا در اولین فصل حضورم توانستم به این هدف برسم. باید از هم‌تیمی‌هایم بابت نمایش فوق‌العاده‌شان تمجید کنم. ما شایسته این قهرمانی بودیم. ما تمام فصل به سختی کار کردیم. من عاشق هواداران رم هستم. از روز اول که اینجا آمدم، فضا فوق‌العاده بوده است. ما قهرمان شده‌ایم و خوشحالم که بخشی از این تیم هستم.»

بیشتر از فوتبال