ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از تداوم خشونت در افغانستان

ریچارد بنت گفت افغانستان با چالش‌های جدی حقوق بشری مواجه است

قرار است گزارش تفصیلی ریچارد بنت، به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه شود-WAKIL KOHSAR / AFP

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، در پایان نخستین سفرش به افغانستان پس از گماشته‌‌ شدن به این سمت، روز پنج‌شنبه ۵ خرداد، در نشست رسانه‌ای در کابل گفت افغانستان با چالش‌های جدی حقوق بشری مواجه است و طالبان باید سازوکارهایی را فراهم کنند که ثبات و آزادی را برای همه افغان‌ها به ارمغان بیاورد.

ریچارد بنت، در جریان سفرش به افغانستان، از شهرهای مختلف دیدن کرد و با گروه‌های مختلف فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زن، معترضان، مقام‌های طالبان و بازماندگان قربانیان حوادث چندماه اخیر دیدار کرد.

ریچارد بنت با انتشار گزارشی که در وب‌سایت سازمان ملل متحد منتشر شد گفت که مقام‌های طالبان در مورد دسترسی به کل قلمرو زیر سلطه‌شان، به‌ویژه مکان‌های حساسی مانند زندان‌ها و مدارس به او اطمینان دادند.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود با وجود اینکه اعلام عفو عمومی از طرف رهبر طالبان و اقدام طالبان به ایجاد کمیسیون بازگشت شخصیت‌های سیاسی افغان، ممکن است فرصت‌هایی را برای گفت‌وگو و مصالحه فراهم کند، اما گزارش‌ها از کشتار نظامیان دولت پیشین و ناپدید شدن مخالفان طالبان همچنان نگران‌کننده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد بنت همچنین از بحران اقتصادی و کمبود منابع غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از دولت‌ها و سازمان‌های حمایت‌کننده خواست به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه دهند. او از اعمال محدودیت‌های تازه علیه زنان از جمله تاکید بر حجاب اجباری، محروم شدن از کار در بیرون از خانه و مجازات در صورت رعایت نکردن این دستورها ابراز نگرانی کرد و گفت وضع این محدودیت‌ها، زندگی زنان را به‌شدت متاثر می‌کند. ریچارد بنت در ادامه افزود که دستورهای محدودکننده طالبان، در تضاد با معاهدات حقوق بشری جهانی است که افغانستان نیز عضوی از آن است.

او افزود: «من از مقام‌های حاکم [طالبان] در افغانستان می‌خواهم که فورا در مورد سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی که تاثیر منفی بر زنان می‌گذارند تجدید نظر کنند و همچنین حقوق زنان و دختران را برای مشارکت در آموزش، اشتغال و سایر جنبه‌های زندگی عمومی در اولویت قرار دهند.»

ریچارد بنت همچنین خواستار تحقیقات در مورد ادعاهای مطرح‌شده در مورد کشتار، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر، در جریان نبرد میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، شد.

ریچارد بنت همچنین افزایش حمله‌های هدفمند به هزاره‌ها، شیعیان و پیروان تصوف را که در چند ماه گذشته در شهرهای کابل، مزارشریف، قندوز، قندهار و هرات انجام شد، نگران‌کننده خواند و گفت هر یک از این حمله‌ها، نیاز به بررسی و تحقیق دارد تا ابعاد پنهان حوادث روشن شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریچارد بنت را در اوایل آوریل، به‌عنوان گزارشگر ویژه این شورا در امور افغانستان انتخاب کرد. بنت در پایان نخستین سفرش به افغانستان به‌عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جزئیاتی از ملاقات‌ها و دیدارهایش ارائه کرد. قرار است گزارش تفصیلی ریچارد بنت از اوضاع افغانستان، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، ارائه شود.