پس از اعتراض در آبادان، صدا و سیما دروغ خود را به گردن مصاحبه شونده انداخت

عملیات امداد و نجات در متروپل همزمان با احتمال ریزش دو بخش دیگر از ساختمان ادامه دارد

امدادرسانی به افرادی که زیر آوار ساختمان متروپل آبادان محبوس مانده‌اند، ادامه دارد. این امدادرسانی با کمترین امکانات و به‌کندی در حال پیشروی است. مردم آبادان هم چهارشنبه شب در اعتراض به نحوه امدادرسانی و همچنین دست داشتن مسئولان شهری و قضایی در این فاجعه، تجمع کردند و از عبدالباقی گرفته تا رهبر جمهوری اسلامی را در این اتفاق مقصر دانستند و علیه‌ آنان شعار دادند؛ شعارهایی که بخشی از آن به گزارش‌های صداوسیما برمی‌گشت و نشان می‌داد مردم پس از انتشار چند خبر دروغ و پرحاشیه، از قبل هم عصبانی‌ترند.

یکی از این گزارش‌ها در باره مردی بود که صداوسیما ادعا کرد بیش از ۳۰ ساعت زیر آوار مانده بود و اکنون نجات پیدا کرده است؛ اما ساعاتی بعد، عکس‌ها و فیلم‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد این فرد جزو تیم امداد حاضر در محل حادثه بوده و با لباس تیم امداد در حال فعالیت است.

در نهایت، صداوسیما هم در روز پنجشنبه، یک روز پس از انتشار این خبر، فیلمی دیگر از این فرد منتشر کرد که تقصیر این اتفاق را خود به گردن می‌گرفت تا صداوسیما را تبرئه کند. این فرد مدعی شد که وقتی حین امدادرسانی زیر آوار ماند و درخواست کمک کرد، همه فکر کردند که او از زمان ریزش اولیه ساختمان متروپل زیر آوار بوده است. او در مصاحبه با صداوسیما گفت که بعد از آن، به این علت که نخواست حرف‌ها دو تا بشود، تصمیم گرفت همان تصور اولیه را تکرار و با صداوسیما مصاحبه کند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، در این مورد در توییتر نوشت: «اگر فضای مجازی و رسانه‌های مردمی نبودند، احتمالا صداوسیما الان این بزرگوار رو به عنوان نماد جدیدی از مقاومت مردم آبادان معرفی می‌کرد و در مراسمی، مدال قهرمانی هم به او اهدا کرده بود.»

در ادامه فعالیت مردم و تیم‎‌های امداد و نجات برای دسترسی به افرادی که زیر آوار مانده‌اند، محمدی، معاون امداد و نجات هلال احمر، درباره ریزش دوباره سازه‌ها هشدار داد و گفت: «خواهش ما این است که با توجه به شرایطی که داریم، اجازه بدهند از توانمندی نیروهای تخصصی استفاده شود. سازه، سازه ناپایداری است و هر لحظه ممکن است ریزش‌های بعدی را داشته باشیم. متاسفانه ساختمان مجاور خمیدگی دارد و ما برای نیروهای امدادرسان نیز نگرانیم. شبانه‌روز تلاش می‌کنیم و یک دقیقه هم کار تعطیل نخواهد شد و نیروها را جایگزین می‌کنیم.»

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان نیز از احتمال ریزش این ساختمان سخن گفت. کوروش خواجوی در گفت‌وگو با تسنیم توضیح داد: «در حال حاضر در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل‌ایم و وضعیت این سازه چندان مناسب نیست. از این سازه یک بخش فروریخته و دو بخش دیگر باقی مانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ۱۹ جسد از زیر آوارهای متروپل بیرون کشیده شده‌اند. معاون امداد و نجات هلال احمر با اشاره به درآوردن جسدی دیگر از زیر آوار گفت: «چند جای دیگر هم اجسادی را شناسایی کرده‌ایم. نمی‌توانم آمار رسمی را اعلام کنم ولی آمار روبه‌افزایش است و احتمال اینکه ما در طبقه زیرزمین و منفی افراد گرفتاری داشته باشیم، خیلی زیاد است. تلاش می‌کنیم افراد بیشتری را نجات بدهیم.»

خلیلیان، استاندار خوزستان، بدون اشاره به نقش خود و مدیران شهری و لابی‌ها هنگام ساخت این ساختمان، درباره غیرقانونی بودن ساختمان متروپل گفت: «پروانه این ساختمان شش طبقه بود، اما در ۱۱ طبقه ساخته شد. همچنین در این ساختمان نیمه‌کاره و در طبقه همکف آن، چند مغازه فعال بودند و در زمان حادثه، افرادی در آن حضور داشتند.»

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران، هم تاکید کرد: «دلیل این حادثه دور زدن قانون و تخلف آشکار و جدی در ساخت بود.»

او درباره احتمال تکرار چنین حادثه‌ای هشدار داد و گفت: «باید توجه داشت که در خرمشهر و آبادان، به دلیل قرار گرفتن روی یک گسل رانشی، نباید به بیش از هشت طبقه مجوز ساخت داد. از این رو، باید در اسرع وقت باید برای مقام‌سازی ساختمان‌هایی که به این مسئله بی‌توجهی کرده‌اند، اقدام شود.»

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، نیز پس از حضور در محل حادثه، گفت: «ما از نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها و اشخاص و دستگاه‌هایی که در بروز این سانحه متخلف شناخته شده و قصوری داشته‌اند، گزارشی تهیه کرده‌ایم و در دو هفته آینده، در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد؛ افراد متخلف را نیز هم به مردم و هم به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.»