فرهنگ رانندگی اروپا؛ فرانسوی‌ها باادب، لهستانی‌ها اهل دعوا

سوئدی‌ها مانند اسپانیایی‌ها آرام‌اند، اما ۳۵ درصد آنها وقتی عصبانی شوند هنگام رانندگی با خشم به پشت ماشین جلویی می‌چسبند

در میان پاسخ‌دهندگان فرانسوی، ۹۷ درصد گفتند که یک یا بیشتر این صفات دارند: هشیار، آرام، مودب و بادقت- Philippe LOPEZ / AFP

بر اساس نظرسنجی که در مورد رانندگی در سراسر اروپا انجام شد، رانندگان بلژیکی‌ مضطرب، آلمانی‌ها بددهن، لهستانی‌ها ستیزه‌جو و بریتانیایی‌ها بی‌توجه به قوانین رانندگی‌ در بزرگراه‌اند.

و فرانسوی‌ها از همه بیشتر خود را رانندگانی عالی می‌دانند و به این ترتیب، بقیه را افتضاح به حساب می‌آورند.

این نتایج بر اساس نظرسنجی ایپسوس (Ipsos) از ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در ۱۱ کشور اروپایی است که برای «فونداسیون ونسی اتوقوت» (Fondation VINCI Autoroutes)، نهاد ناظر بر خیابان‌های فرانسه‌، انجام شد. در این نظرسنجی از رانندگان خواسته شد رفتارهای خود و دیگران در جاده را ارزیابی کنند.

پاسخ آن‌ها گاهی تعجب‌آور بود. کلیشه رانندگان آلمانی خونسرد با این اعتراف که ۶۰ درصد از آن‌ها از پشت فرمان به دیگران ناسزا می‌گویند، به چالش کشیده شد.

فقط فرانسوی‌ها (۶۵ درصد) و یونانی‌ها (۶۷ درصد) بیشتر به ناسزاگویی تمایل داشتند. این رقم در مورد بریتانیایی‌ها ۵۱ درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لهستانی‌ها حوادث جاده‌ای را بیشتر به دلیل خشم افزایش داده بودند، به‌طوری که ۳۶ درصد از آن‌ها گفتند که ماشینشان را ترک کرده‌اند تا با رانندگان دیگر دعوا کنند. ایتالیایی‌ها با ۱۶ درصد در رتبه بعدی بودند، و این رقم در مورد بریتانیایی‌ها نیز فقط ۱۶ درصد بود.

اسپانیایی‌ها آرام‌ترین رانندگان پشت فرمان بودند و ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان گفتند که رانندگان آرامی‌اند.

سوئدی‌ها با ۶۲ درصد، فاصله چندانی با اسپانیایی‌ها نداشتند، اما وقتی عصبانی می‌شدند، ۳۵ درصد از آن‌ها هنگام رانندگی با خشم به پشت ماشین جلویی می‌چسبیدند.

به‌رغم اینکه بلژیکی‌ها رانندگان با‌ملاحظه‌ای به نظر می‌آیند، بیش از نیمی از آن‌ها گفتند که در ترافیک دچار اضطراب می‌شوند و آماده‌اند که دستشان را با خشم روی بوق بگذارند.

بلژیکی‌ها همچنین هنگام رانندگی‌ تاثیر الکل را چندان جدی نمی‌گرفتند- ۱۹ درصد در مقایسه با میانگین ۹ درصد اروپا.

بریتانیایی‌ها در رعایت قوانین رانندگی در بزرگراه بسیار بد عمل می‌کردند و ۴۳ درصد می‌گویند از سمت خلاف سبقت می‌گیرند.

در میان پاسخ‌دهندگان فرانسوی، ۹۷ درصد گفتند که یک یا بیشتر این صفات دارند: هشیار، آرام، مودب و بادقت.

آن‌ها در مورد دیگر رانندگان، دید خوبی نداشتند ولی ۸۶ درصد گفتند که ممکن است غیرمسئول، مضطرب، تهاجمی و خطرناک باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان