نقش اول زنان ایرانی در فیلم پرهیاهوی آزادی

بلیت‌فروشی ناکام، نرده‌های آهنین و حضور کم‌شمار زنان در آزادی

طرح از فهیمه خلیلی

عکسی که نرده‌های فلزی با تورهایی شبیه یک قفس آهنین را در ورزشگاه آزادی نشان می‌دهد، تمام زوایای بحث ورود زنان ایرانی به ورزشگاه را در خود دارد. انگار حرفی باقی نمی‌گذارد.

فروش بلیت به زنان برای تماشای بازی ایران - کامبوج متوقف شده است، در حالی‌که این بازی به دلیل حریف آسانی که مقابل ایران قرار می‌گیرد و میزان اهمیت‌اش برای تماشاگران، قدرت نفوذ در جامعه علاقمند به فوتبال را ندارد که صندلی‌های ورزشگاه پر شوند. ورزشگاه آزادی همچنان ظرفیت پرشمار خالی از تماشاگر دارد اما فروش بلیت به زنان متوقف شده تا روشن شود که فقط تعداد کم‌شماری از زنان می‌توانند این بازی را تماشا کنند. آمار فروش بلیت به زنان نیز شفاف نیست و روایت‌های مختلفی وجود دارد و احتمالا حدود سه یا چهارهزار تماشاگر زن در ورزشگاه آزادی فرصت تماشای بازی را پیدا می‌کنند. تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نشان می‌دهد که جایگاه زنان را با نرده‌های آهنین جدا کرده‌اند، گویای این نکته است که دیگر شانس بلیت‌فروشی به زنان وجود ندارد.

حتی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال به عکاسان زن ایرانی مجوز حضور در ورزشگاه را نداده‌اند. زنان عکاس ورزشی در ایران بارها به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال مراجعه کردند اما نتوانستند کارت ورود به ورزشگاه را برای این بازی دریافت کنند.

این ممنوعیت‌ها و بلیت‌فروشی کم‌شمار به زنان می‌تواند برخورد جدی فیفا را در پی داشته باشد. فیفا اعلام کرده بود که از دهم اکتبر ایران درهای ورزشگاه‌ها را به روی زنان می‌گشاید و فروش بلیت باید بر اساس میزان تقاضا باشد. بدیهی است که فیفا از ممنوعیت حضور زنان عکاس نیز متعجب خواهد شد و واکنشی به این موضوع خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا بازی ایران - کامبوج -عصر پنج‌شنبه- فرصتی نمانده و فیفا بعد از این بازی بی‌شک تمام این مسائل را بررسی خواهد کرد. نتیجه بررسی‌ها و واکنش فیفا می‌تواند برای فوتبال ایران بسیار سرنوشت‌ساز باشد. فیفا منتظر باز شدن در ورزشگاه‌ها در بازی‌های لیگ است و این چالش تازه مقامات ورزشی در ایران خواهد بود، چالشی که هنوز درباره‌اش حتی بحث‌ها به صورت جدی آغاز نشده‌اند و مقامات رسمی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ هیچ حرفی دراین‌باره نزده‌اند.

زنان در بازی ایران - کامبوج در جایگاهی خواهند نشست که دوربین‌های تلویزیونی برای نشان ندادن آنها یا گزینشی نشان دادن تصاویر کار آسانی خواهند داشت اما بعید است همیشه بتوان با این روش‌ها شور و اشتیاق و هیاهو را مخفی نگه داشت.

زنان در تمام شهرهای ایران فرصت تماشای فوتبال را به عنوان یک مطالبه و حقوق ساده و اولیه مطرح کرده‌اند و مسئله فقط حضور چند هزار زن در بازی ایران - کامبوج نیست. فدراسیون فوتبال که لیگ را به بهانه بازسازی و استاندارد سازی ورزشگاه‌ها مدتی به تعویق انداخت، حالا با این درخواست فیفا مواجه است که درهای ورزشگاه‌ها در همه بازی‌ها به روی زنان باز باشد. فدراسیون و وزارت ورزش نشان دادند که منظورشان از زیرساخت همین نرده‌های فلزی جدا کننده است. نصب این نرده‌های آهنین بین مردان و زنان هم پروژه پیچیده‌ای نیست و در چند روز قابل اجراست و نمی‌تواند توجیهی برای بستن درها به روی زنان باشد.

جایگاه بنفش ۶،۷،۸،۹ برای زنان در آزادی، چند سرویس بهداشتی برای زنان و پارکینگ جداگانه برای خودروی زنان، نرده‌های آهنین و هر خبر دیگری فقط برای بازی ایران - کامبوج کارکرد دارد. بعد از این بازی پروژه حضور زنان در ورزشگاه‌ها تازه آغاز می‌شود و فیفا با مشاهدات عینی نمایندگانش به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی پیدا می‌کند و اطلاع‌رسانی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز فیفا را در جریان ماجراها قرار می‌دهد. شاید مقامات ورزشی ایران دنبال گذراندن عصر روز پنج‌شنبه باشند اما می‌دانند که بعد از این بازی، با انتقادات تندتری مواجه خواهند بود و برای گشودن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان تاریخ مصرف توجیهات تمام می‌شوند.

بازی ایران - کامبوج و ورزش ایران تحت تاثیر این اتفاقات است و زنان نقش اول ورزش را این ‌روزها بازی می‌کنند. برای فیفا پیشرفت این پروژه اهمیت دارد چون بازتاب‌های این اتفاق می‌تواند فیفا را برنده یک مبارزه جالب برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها جلوه دهد، همان چیزی که جیانی اینفانتینو چند سال پیگیرش بوده و هنوز نتوانسته آن را به نتیجه ایده‌آل برساند.

بیشتر از ورزش