عفونت ویروسی با علائم اسهال و استفراغ در تهران در حال گسترش است

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران: ویروس عفونی جدید بیشتر در جوان مشاهده می‌شود

منشا اصلی این بیماری‌ها ویروس‌های روده‌ای‌اند که در ماه‌های گرم سال بیشتر مشاهده می‌شوند-تابناک

ابتلا به بیماری‌های عفونی در ماه‌های گرم سال مسئله جدیدی نیست اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد و متخصصان نیز تایید کرده‌اند، امسال بیشتر شایع شده است؛ مسمومیت غذایی دانشجویان دو دانشگاه و افزایش مراجعه کودکان با علائم اسهال و استفراغ به مراکز درمانی این موضوع را اثبات می‌کند.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، روز پنجشنبه، پنجم خرداد، به خبرگزاری مهر گفت که موارد اسهال و استفراغ امسال بیشتر شده‌اند. به گفته این پزشک متخصص، منشا اصلی این بیماری‌ها ویروس‌های روده‌ای‌اند که در ماه‌های گرم سال بیشتر مشاهده می‌شوند.

آن‌طور که این پزشک متخصص می‌گوید، ویروس عفونی جدید بیشتر در گروه سنی جوان مشاهده می‌شود. او درباره مسمومیت غذایی دانشجویان دو دانشگاه در تهران نیز گفت: «علت آن مشخص نیست، اما می‌تواند ناشی از مصرف غذا و آب آلوده باشد که به مسمومیت گروهی منجر شد.»

بر اساس گزارش مرکز اورژانس تهران، در روزهای اخیر، ۵۸ نفر از دانشجویان یک خوابگاه دخترانه متعلق به دانشگاه فرهنگیان و ۳۹ نفر از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه امام صادق با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند. همگی این دانشجویان علائمی مثل دل‌پیچه، اسهال و استفراغ داشتند و با درمان‌های سرپایی در بخش‌های اورژانس، نسبتا بهبود یافتند. مسئولان وزارت بهداشت هنوز از این ماجرا گزارش دقیقی بیرون نداده‌اند اما دو دانشگاه فرهنگیان و امام صادق در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که یک نوع «آلودگی ویروسی» به بیماری دانشجویان منجر شده است.

سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هم روز چهارشنبه به خبرگزاری رکنا گفت که نوعی ویروس جدید علت اصلی مسموم شدن دانشجویان این دو دانشگاه بود. او اضافه کرد که این ویروس در تهران به‌شدت در حال گسترش است و بسیاری از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به آن مبتلا شده‌اند.

سعید ناطقی در ادامه افزود: «ویروس گوارشی شایع‌شده چندان خطرناک نیست و علائمی نظیر مسمومیت، دل‌پیچه، اسهال و استفراغ مهم‌ترین نشانه‌های آن است.»

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، نام این ویروس هنوز مشخص نشده است و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی آن را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه ویروس‌های عفونی جدید به‌سرعت در حال انتشارند و در میان گروه سنی کودک و نوجوان نیز افراد زیادی را مبتلا کرده‌اند، وزارت بهداشت می‌گوید تعداد کودکان بیمار نسبت به سال‌های قبل افزایش نیافته است. مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، روند افزایشی ابتلای کودکان به ویروس‌های تابستانی را رد کرد و گفت: «این‌گونه نیست که موارد ابتلا افزایشی شده باشند؛ بلکه به دلیل مقایسه با آمار دو سال کرونا و محدودیت‌ها، این‌گونه به نظر می‌رسد.»

او در ادامه افزود: «طی دوران همه‌گیری کرونا، با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده و کاهش تجمع‌ها و دورهمی‌ها، آمار موارد بیماری‌هایی با علائم اسهال و استفراغ در کشور و همه دنیا کاهش یافت؛ ولی اکنون بعد از اینکه فاز بیماری کرونا تا حدودی کاهش یافت و تجمع‌ها و تماس‌ها شکل گرفت، می‌توان گفت به شرایط قبل از همه‌گیری بازگشته‌ایم و بیماران علائمی از خود نشان می‌دهند که تابلو علائم پیشین را دارند.»

این مقام وزارت بهداشت اسهال و استفراغ‌هایی را که در این ایام رخ می‌دهد، مقتضای فصلی که در آن قرار داریم دانست. او پیش‌تر نیز درباره مسمومیت غذایی دانشجویان گفته بود: «اینکه علت بروز این علائم در دانشجویان آلودگی ویروسی، مسمومیت غذایی یا سایر علل بوده است، هنوز مشخص نیست.»

با وجود اینکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تایید کرد که متخصصان در حال بررسی ویروس جدیدند، مریم مسعودی‌فر در وزارت بهداشت شیوع هر نوع ویروس یا بیماری جدید را منکر شد و گفت: «همان عواملی که قبلا هم باعث اسهال‌های حاد در کودکان و سایرین می‌شدند، اکنون هم در جریان‌اند.» او در عین‌ حال از خانواده‌ها خواست در صورت بروز علائم بیماری، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم مهم‌ترین راه در امان ماندن از ویروس‌های جدید را «رعایت نکات بهداشتی» خواند و گفت: «خوردن میوه نشسته، سبزیجات آلوده، مصرف خوراکی با دست‌های آلوده و نوشیدن آب ناسالم از مهم‌ترین علل شیوع اسهال و استفراغ‌اند.» توصیه دکتر خسرونیا به مردم این است که برای آشامیدن از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنند و پیش از خوردن میوه و سبزیجات، حتما آن‌ها را کاملا بشویند.