پنتاگون: ۴۸ کشور به ارسال سلاح پیشرفته به اوکراین متعهد شدند

لوید آستین:‌بسیاری از کشورها مهمات توپخانه‌ای مهم، سیستم‌های دفاعی ساحلی، تانک و دیگر وسایل نقلیه زرهی اهدا می‌کنند

دانمارک متعهد شده است به نیروهای اوکراین سیستم موشکی ضد کشتی هارپون بدهد -ALEX WONG / Getty Images via AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که در حدود ۴۸ کشور متعهد شده‌اند که به اوکراین سیستم سلاح‌های جدید و دیگر کمک‌های امنیتی ارائه دهند، زیرا نیروهای دفاعی این کشور همچنان می‌کوشند تا نیروهای روسیه را عقب برانند.

آستین انتقال سلاح‌های جدید را پس از نشست وزرای دفاع ۲۴ کشور عضو «گروه تماس اوکراین» اعلام کرد که در طول آن، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، گروه فوق را در جریان [تحولات اوضاع] گذاشت.

آستین در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که شرکت‌کنندگان «درک بهتر و مشترکی از نیازمندی‌های در اولویت اوکراین و وضعیت میدان نبرد به دست آوردند.»

او گفت: «بسیاری از کشورها مهمات توپخانه‌ای حیاتی، سیستم‌های دفاعی ساحلی، و تانک و دیگر وسایل نقلیه زرهی اهدا می‌کنند. دیگران هم با تعهد برای آموزش[های رزمی] پا پیش گذاشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع ایالات متحده گفت، ایتالیا، یونان، نروژ، و لهستان اعلام کرده‌اند که سیستم‌های زرهی و مهمات به اوکراین اهدا می‌کنند و جمهوری چک هلکوپترهای جنگی، تانک و راکت اهدا کرده است.

آستین همچنین فاش کرد که دانمارک متعهد شده است به نیروهای اوکراین سیستم موشکی ضد کشتی هارپون بدهد؛ موشک کروز ساخت بویینگ که می‌تواند «از ورای چشم‌انداز» مرز  آبی (over the horizon) پرتاب شود و با استفاده از داده‌های سیستم موقعیت‌یاب جهانی، نقاط مورد نظر را هدف گیرد.

هارپون که طبق گزارش‌ها قادر است کشتی‌های روی آب را از فاصله ۱۲۰ تا ۱۵۰ مایل دریایی (تقریبا ۲۲۲ تا ۲۷۷ کیلومتر) از محل پرتاب مورد اصابت قرار دهد، می‌تواند از پرتابگرهای زمینی سیار شلیک شود و به طرز چشمگیری توانایی اوکراین را در نبرد با ناوگان دریای سیاه روسیه ارتقا دهد.

چنین ارتقایی تلاش‌های اوکراین را برای حفظ بندر اودسا در کنار دریای سیاه از گزند حمله آب‌خاکی روسیه تقویت می‌کند و حتی ممکن است برای حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر آن در منطقه برون‌بومی سواستوپل روسیه، مورد استفاده قرار دهد.

اما آستین تاکید کرد که ارائه توپخانه و مهمات جدید به نیروهای دفاعی اوکراین بسیار باارزش بوده است.

او گفت: «ماهیت این جنگ همان‌طور که از ما چندین بار شنیده‌اید، در این مرحله واقعا توسط توپخانه شکل گرفته است... و در چند هفته اخیر شاهد تبادلات جدی آتش توپخانه بوده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان