رایزنی سفرای اروپایی در مورد «بدتر شدن اوضاع سیاسی» در افغانستان

در این نشست، در مورد چگونگی حمایت از مردم افغانستان گفت‌وگو شد

شماری از شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین در این نشست حضور داشتند-@EUAmbAFG/توییتر

وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان، از برگزاری نشست سفرای اروپایی مقیم دوحه برای رایزنی در مورد «بدتر شدن اوضاع سیاسی» در افغانستان خبر داد و افزود که در این نشست، در مورد چگونگی کمک به مردم افغانستان بحث و گفت‌وگو شده است.

این نشست روز سه‌شنبه، سوم خرداد، به میزبانی وان برانت برگزار شد و سفرای کشورهای اروپایی و مسئولان برخی از سازمان‌های فعال در امور افغانستان نیز در آن شرکت داشتند. وان برانت در توییتی نوشت که شماری از شرکت‌کنندگان در این نشست به صورت مجازی حضور داشتند. او درباره گفت‌گوهای صورت‌گرفته جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

اقدام‌های اخیر طالبان در وضع محدودیت‌های بیشتر علیه زنان، بسته نگه‌ داشتن مدارس دخترانه، خودداری از تشکیل یک دولت فراگیر و گفت‌وگو با جریان‎‌‌های سیاسی و همچنین ادامه بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان دولت پیشین افغانستان، نگرانی‌ها در سطح بین‌المللی را افزایش داده است.

افزایش ناامنی و ادامه درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه از جمله جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز که در دو هفته اخیر در پنجشیر، بغلان و تخار رخ داد، درباره توانایی طالبان در حفظ جغرافیای تحت‌سلطه خود، شک و تردیدهای زیادی ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزئیات صحبت‌های سفرای اروپایی مقیم دوحه هنوز اعلام نشده اما وان برانت هفته گذشته هم ضمن انتقاد از طالبان به دلیل انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و چند نهاد دیگر، از بدتر شدن اوضاع حقوق بشری در این کشور ابراز نگرانی کرده بود. به گفته او، برای کشوری که به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارد، عجیب است که نهادهای دموکراتیکی مانند کمیسیون حقوق بشر را منحل کند.

هرچند سران طالبان در تمام نشست‌های رسانه‌ای یا مصاحبه با رسانه‌ها، از دولت‌های جهان تقاضا می‌کنند به وضعیت دشوار مردم افغانستان توجه کنند، تاکنون به هیچ یک از پیش‌شرط‌های دولت‌های جهان در زمینه رعایت حقوق بشر، تامین حقوق اساسی زنان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان عمل نکرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که روز سه‌شنبه، ۳ خرداد (۲۴ مه)، برگزار کرد، از دستورهای اخیر طالبان برای زنان انتقاد کرد و خواستار بازگشایی فوری درهای مدارس به روی دختران و بازگشت زنان به مشاغلشان شد.

این شورا دستور تازه طالبان را که مجریان زن در رسانه‌ها را به پوشاندن چهره‌هایشان ملزم می‌کند، عمیقا نگران‌کننده خواند.

با این حال، سفرای دولت‌های اروپایی که برخی از آنان هرازگاهی به کابل هم سفر می‌کنند، در روزهای اخیر در توییت‌های جداگانه، نگرانی‌ خود را از دستورهای سختگیرانه طالبان علیه زنان ابراز کرده‌اند. بسیاری از سفرای اروپایی چند هفته پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، کابل را ترک کردند و در دوحه، پایتخت قطر، مستقر شدند. آنان فعالیت دیپلماتیکشان برای افغانستان را همچنان از دوحه پیش می‌برند و تا زمانی که دولت طالبان در جهان به رسمیت شناخته نشود، در کابل مستقر نخواهند شد.