هواپیمای ایلوشین سپاه برای اطفاء حریق راهی پاکستان شد

این هواپیما سال ۱۴۰۰ نیز مامور اطفای حریق جنگل‌های ترکیه شده بود

هواپیمای ایلوشین ۷۶ ساخت شوروی سابق از هواپیماهای بزرگ آتش‌نشانی در جهان به شمار می‌رود.ـ نسیم آنلاین

سپاه پاسداران برای خاموش کردن حریق جنگل‌های رشته کوه «سلیمان» در پاکستان یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ به این کشور اعزام کرد.

خبرگزاری فارس گزارش کرد این هواپیما به درخواست پاکستان و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح به این کشور فرستاده شده است.

به گزارش خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران این اقدام در چارچوب «اقدامات انسان‌دوستانه» و در جهت «تقویت روابط همجواری» صورت پذیرفت. 

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع ایالت بلوچستان پاکستان که از هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و منجر به اعلام وضعیت اضطراری و آماده باش واحدهای نظامی در این کشور شده است.

گزارش شده در پی این آتش‌سوزی تاکنون سه نفر کشته، ده‌ها نفر مصدوم و شماری نیز در حوالی جنگل‌های آسیب دیده، ناپدید شده‌اند.

هواپیمای ایلوشین ۷۶ سپاه پاسداران که از هواپیماهای بزرگ آتش‌نشانی در جهان است هم روز دوشنبه در پایگاه هوایی «نورخان» در شهر راولپندی به زمین نشست و سپس به منطقه کوه «سلیمان» و ارتفاعات «شیرانی» در ایالت بلوچستان به پرواز درآمد تا آتش در این مناطق را مهار کند.

این هواپیما سال ۱۴۰۰ نیز مامور اطفای حریق آتش در برخی مناطق جنگلی ترکیه شده بود.

این هواپیما که ساخت شوروی سابق است در اصل برای مقاصد نظامی ساخته شده، اما در ماموریت‌های غیر نظامی نیز به کار گرفته می شود. 

اطفای حریق از آسمان، انتقال تجهیزات زرهی و نیز فرود ادوات زرهی با استفاده از چتر از جمله قابلیت‌های این هواپیمای چهار موتوره است.

ایلوشین ۷۶ با ۴۶ متر طول و ۵۰ متر عرض بال‌ها برای آتش نشانی طراحی شده است. ظرفیت داخلی آن ۳۲۱ متر مکعب است و حداکثر می‌تواند ۵۰ تن بار را حمل کند. 

ظرفیت حمل آب توسط آن ۴۰ تن است و نمی‌تواند مانند هواپیماهای کوچک از روی دریا اقدام به آبگیری کند. 

مدت آبگیری این هواپیما ۴۵ دقیقه است. از این هواپیما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هواپیما در شرایطی عازم پاکستان شد که در همین روز‌ها با اعزام هوایی ۵۰ آتش نشان حرفه‌ای حوزه آواربرداری تهران به آبادان به منظور کمک به آوار برداری برج حادثه دیده «متروپل» در آبادان مخالفت شده است.

مقام‌های مسئول علت این مخالفت را وجود گرد و غبار شدید در آبادان اعلام کردند و بخش قابل توجهی از این تیم از طریق زمینی و با طی ۹۰۰ کیلومتر با تاخیر زمانی قابل توجه توانستند به این شهر برسند.

ریزش این برج منجر به مرگ دست‌کم ۱۴ نفر و زخمی شدن ۵۵ نفر دیگر شده است و نحوه مدیریت این بحران و سرعت نجات کسانی که زیر آوار‌ مانده‌اند در روز‌های اخیر با انتقاد‌های زیادی همراه شده است.

مدیریت بحران در ایران همواره از کمبود امکانات و ضعف در عملکرد سیستم و نهاد‌های مرتبط رنج می‌برد که آتش‌سوزی همه‌ ساله جنگل‌ها و مراتع از جمله حوزه‌هایی است که این ضعف در آن به روشنی دیده می‌شود.

بالگرد از جمله امکاناتی است که می‌تواند از گسترش آتش و ایجاد خسارات به مناطق دیگر جلوگیری کند، اما برخی استان‌های ایران برای مواقع بحرانی بالگرد در اختیار ندارند و یا روند اداری درخواست بالگرد و واریز پول به‌حساب هوانیروز به‌قدری طولانی و زمان‌بر است که دیگر کار از کار می‌گذرد.

در اغلب مواقع سازمان جنگل‌ها بودجه‌ای در اختیار ندارد تا هزینه سوخت بالگرد را بپردازد و رسیدگی به این بحران فدای مسائل اعتباری می‌شود و آتش به نقاط بیشتری از جنگل‌ها سرایت می‌کند و مهار آن دشوار و دشوارتر می‌شود.

در آتش‌سوزی سال‌های ۱۳۹۹ جنگل‌های زاگرس نیز میان مدیران بر سر بدهی ۳۰ میلیارد تومانی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع بحثی در گرفت که این مسئله، عاملی برای تأخیر اعزام بال‌گرد‌ها شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که بر اساس توافقنامه سال ۱۳۹۵ بین وزارت جهاد، وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران، ۱۶ پایگاه برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها تجهیز شده است.

با وجود امضای این توافق‌نامه، اما مشکلات و ضعف‌ها در مدیریت بحران مناطقی که دچار آتش‌سوزی می‌شود، همچنان به قوت خود باقی مانده است.

به گفته هادی کیادلیری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌ زیست علوم تحقیقات، براساس قانون در زمان آتش‌سوزی تمام ارگان‌ها و ادارات باید امکانات و تجهیزات خود را در اختیار سازمان جنگل‌ها بگذارند، اما از این کار سر باز می‌زنند.