امارات متحده عربی در اقدامی کم‌سابقه صادرات نفت به اروپا را آغاز کرد

پیش از تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف، روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده خارجی نفت خام اروپا بود

کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند برای نفت خام روسیه جایگزین پیدا کنند - ویکی‌مدیا

امارات متحده عربی ارسال محموله‌های نفت به سمت اروپا را آغاز کرد. این اتفاق پس از آن است که در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند برای نفت خام روسیه جایگزین پیدا کنند.

به گزارش بلومبرگ، نفتکش مسکو اسپیریت با محموله‌ای حدود یک میلیون بشکه نفت خام امارات به سمت روتردام هلند در حرکت است. همچنین بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، نفت امارات از طریق یک ابرنفتکش به سمت مصر راه افتاده است و این احتمال وجود دارد که به اروپا برسد.

پس از تحویل محموله نفت امارات به مصر، این محصول احتمالا به خط لوله‌ای خواهد رسید که با عبور از آفریقای شمالی، به بندر سیدی کریر در دریای مدیترانه می‌رسد. این در حالی است که آخرین ارسال محموله‌های نفتی از امارات متحده عربی به اروپا به ماه مه ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که کووید-۱۹ بازارهای نفت را متحول کرده بود.

پیش از این، روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده خارجی نفت خام اروپا بود. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۵۵ میلیارد مترمکعب گاز یا به عبارتی ۴۵ درصد از واردات این نوع سوخت فسیلی موردنیاز خود را هم از روسیه وارد کرد؛ اما حالا بسیاری از محموله‌هایی که زمانی به قاره سبز تحویل داده می‌شدند، به آسیا منتقل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صنعت نفت و گاز، عموما کشورهایی که وسعت سرزمینی بیشتری دارند توانسته‌اند در این عرصه، جایگاهی مهم و غالب داشته باشند. ایالات متحده، عربستان سعودی، روسیه، کانادا و چین پنج کشور برتر در این زمینه‌اند. در این میان، امارات متحده عربی در حالی که بسیار کوچک‌تر از این کشورها است، به دلیل داشتن ذخایر غنی گاز طبیعی، به دنبال آن است که جایگاه خود را پیدا کند و در عرصه جهانی، به یک بازیگر بزرگ در زمینه نفت و گاز تبدیل شود.

در روزهای گذشته، «اینشورنس بیزینس مگ» گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد بر اساس اعلام اداره تجارت بین‌المللی وزارت بازرگانی ایالات متحده، در آینده، صنعت نفت و گاز با پروژه‌های اکتشافی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجاری برای امارات است.

به گفته مکس رابی، از روسای شرکت «آسیا در مارکل» که در عرصه سرمایه‌گذاری و بیمه فعالیت می‌کند، یکی از اهداف اصلی بخش نفت و گاز امارات کاهش وابستگی به خط لوله دلفین است. این خط لوله گاز طبیعی را از قطر به این کشور منتقل می‌کند؛ اما امارات تلاش می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، کاملا خودکفا شود.

در شرایطی که امارات تلاش می‌کند علاوه بر خودکفایی، با استفاده مناسب از تحولات جهانی، نفت و گاز خود را به اروپا برساند، ایران از این عرصه جا مانده است و نامش به عنوان گزینه‌ای برای تامین امنیت آینده انرژی اروپا به چشم نمی‌خورد. معاون وزیر نفت ایران روز یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، مدعی شد که جمهوری اسلامی در حال بررسی صادرات گاز به اروپا است. مجید چگنی در این باره گفت: «ایران در حال بررسی این موضوع است اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.»

به گفته کارشناسان، برای صادرات گاز ایران به اروپا، به خطوط لوله یا تاسیسات مایع‌سازی گاز (ال‌ان‌جی) نیاز است اما نه چنین خطوط لوله‌ای وجود دارد و نه ایران تاسیسات ال‌ان‌جی دارد. در عرصه صادرات نفت، نیز با موانعی که برای صادرات ایران وجود دارد، مشخص نیست که این کشور بتواند با بهره‌گیری از شرایط موجود، جایگاه خود در بازار نفت اروپا را پیدا کند.

بیشتر از اقتصاد