هشدار دبیرکل: بودجه سازمان ملل تا آخر ماه جاری میلادی پایان خواهد یافت

۶۴ عضو از ۱۹۳ عضو هنوز حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل سپتامبر 2019. Don Emmert / AFP

 دبیرکل سازمان ملل هشدار داد بودجه  این سازمان ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی پایان یابد چرا که با بحران بی‌سابقه تامین بودجه روبه‌رو است.

انتونیو گوترز طی بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت تقریبا یک سوم اعضا، مبالغ معین‌شده سالانه خود را پرداخت نکرده‌اند که منجر به بروز سیاه‌چالی ۱/۳ میلیارد پوندی شده است.

کمبود وجه نقد به این معنا است که موقعیت‌های شغلی حیاتی بدون متصدی باقی مانده‌اند، سفرها فقط به امروز ضروری محدود شده‌اند و جلسات در راستای تلاش برای حفاظت از منابعی که در حال تحلیل رفتن هستند، به تعویق افتاده‌اند.همچنین به کارکنان هشدار داده شده که ممکن است حقوق ماه نوامبرشان پرداخت نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوترز همچنین اشاره کرد عملیات‌های حافظ صلح نیز که از بودجه بسته‌ای پرداخت می‌شوند، ممکن است نهایتا کاهش یابند.

او هنگام صحبت درباره این اخطار مترقبه گفت: «سازمان تحت خطر خرج کردن تمام منابع نقدی خود تا پایان ماه جاری است و شاید نتواند به تعهدات مالی به کارمندان و فروشندگان خود پایدار بماند. تمام کارها و اصلاحات ما تحت خطر است».

وی از ۶۴ عضو  از ۱۹۳ عضوی  که هنوز حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند خواست این مبلغ را «به سرعت و کامل» پرداخت کنند. این درخواست حین جلسه یکی از کمیته‌های شورای عمومی سازمان ملل در صبح سه‌شنبه مطرح شد.

اما استفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوترز، کمی بعد در تشریح صریح بحران به خبرنگاران گفت: «عدم پایداری به تعهدات مالی می‌تواند عملیات‌های این سازمان در سراسر جهان را تحت خطر قرار دهد».

او افزود: «دبیرکل همچنین از دولت‌ها خواست تا دلایل اصلی برای این بحران را بررسی کرده و بر سر تمهیداتی برای تامین مالی پایدار سازمان ملل توافق کنند».

وی از نام بردن کشورهایی که پرداخت‌های معوقه دارند خودداری کرد و حتی دلیلی برای این که چرا این همه کشور هنوز حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند، ارائه نکرد.

او اذعان داشت که تا پایان ماه سپتامبر فقط ۷۰ درصد کل وجه عضویت پرداخت شده است.

در بیانیه آمده است: «تا امروز ما قادر بودیم از هر گونه خللی در عملیات‌های جاری اجتناب ورزیم اما این تمهیدات بیش از این کافی نخواهد بود. دبیرخانه ممکن است تا پایان ماه نوامبر از پرداخت دستمزدها و مبالغ مورد نیاز برای خرید کالا و خدمات عاجز شود مگر کشورهای عضو بیشتری حق عضویت‌های خویش را کاملا پرداخت کنند».

او افزود تخصیص بودجه سازمان ملل اکنون دیگر بر اساس برنامه‌ریزی نیست بلکه بنابر «میزان وجه نقد موجود در دست است ... که باعث تضعیف انجام کارها و تعهدات سازمان شده و کاملا در تضاد با تلاش‌های ما در راستای تمرکز کمتر بر موارد مورد استفاده و تمرکز بیشتر بر نتایج طرح است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent