وزیر خارجه عربستان سعودی: مذاکرات با ایران رو به پیشرفت است

به گفته شاهزاده فیصل بن فرحان، نتایج انتخابات اخیر لبنان یک گامِ احتمالیِ مثبت در جهت پیشرفت مذاکرات میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید

دور تازه مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ شروع شد -- FADEL SENNA / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در جریان سخنرانی‌اش در اجلاس داووس گفت که مذاکرات با ایران در حال پیشرفت است، اما «کافی نیست». شاهزاده بن فرحان، که این اظهارات را روز سه‌شنبه ۲۴ مه ۲۰۲۲ بیان کرد، ضمن اشاره به انتخابات مجلس لبنان، نتایج این انتخابات را گامی دانست که احتمالا نقشی مثبت در روند مذاکرات میان عربستان سعودی و حکومت ایران خواهد داشت.

روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴، و در پی حمله طرفدارهای حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، قطع شد. با این‌حال هر دو دولت پس از ۶ سال، و به‌منظور عادی‌سازی روابط، پای میز مذاکره نشستند. به این ترتیب، مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از شهریور ۱۴۰۰ و به میزبانی دولت عراق آغاز شد. با این‌همه پس از برگزاری انتخابات عراق در اکتبر سال ۲۰۲۱، که نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی به حاشیه رانده شدند، بحرانی سیاسی در عراق آغاز شد و روند این مذاکرات نیز، پس از چهار دور مذاکره، متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دور پنجم مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ بار دیگر از سر گرفته شد. برخی ناظران سیاسی بر این باورند که ابتکار هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، در برقراری آتش‌بس در یمن اقدامی موثر در جهت آغاز مذاکرات میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بوده است.

علی خامنه‌ای، پس از برقراری آتش‌بس در یمن، از این اتفاق استقبال کرد و در یکی از سخنرانی‌هایش، رهبرهای عربستان سعودی را با لحنی آشتی‌جویانه مورد خطاب قرار داد.

با این وجود نتایج انتخابات لبنان نیز، مثل انتخابات عراق، به نفع جمهوری اسلامی ایران و نیروهای وابسته به این دستگاه عقیدتی – سیاسی نبود. حزب‌الله لبنان و متحدهای این گروه شبه‌نظامی، در انتخابات ۱۵ مه ۲۰۲۲، شمار قابل توجهی از کرسی‌های‌شان در مجلس لبنان، و به تبع آن اکثریت مجلس، را از دست دادند.