امارات در حال تبدیل شدن به بازیگر بزرگ جهانی در عرصه گاز است

با کشف میدان گازی جبل‌علی، امارات متحده عربی همچنان در خط مقدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی است

استخراج گاز طبیعی برگ برنده امارات برای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی و به معنای حضور بازیگری جدید در عرصه بازار جهانی گاز طبیعی است - Reuters

در صنعت نفت و گاز، عموما کشورهایی که وسعت سرزمینی بیشتری دارند توانسته‌اند جایگاه مهم و مسلطی در این عرصه داشته باشند. ایالات متحده، عربستان سعودی، روسیه، کانادا و چین پنج کشور برتر در این زمینه دانسته می‌شوند. در این میان، امارات متحده عربی در حالی که بسیار کوچک‌تر از این کشورها است، با داشتن ذخایر غنی گاز طبیعی به دنبال آن است که جایگاه خود را پیدا کند و به یک بازیگر بزرگ گاز در عرصه جهانی تبدیل شود.

به گزارش اینشورنس بیزینس مگ (Insurancebusinessmag)، بر اساس اعلام اداره تجارت بین‌المللی وزارت بازرگانی ایالات متحده، صنعت نفت و گاز با پروژه‌های اکتشافی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجاری در آینده برای امارات است.

به گفته مکس رابی، از روسای شرکت آسیا در مارکل که در عرصه سرمایه‌گذاری و بیمه فعالیت می‌کند، یکی از اهداف اصلی بخش نفت و گاز امارات کاهش وابستگی به «خط لوله دلفین» است. این خط لوله، گاز طبیعی را از قطر منتقل می‌کند اما امارات تلاش می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ کاملا خودکفا شود.

مکس رابی در این زمینه اظهار کرد: «با توجه به این که در حال حاضر اعتقاد بر این است که امارات متحده عربی دارای هفتمین ذخایر بزرگ نفت و گاز در جهان است، با سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های صحیح، تردیدی وجود ندارد که امارات می‌تواند الگوی برجسته‌ای برای دیگران باشد و در این زمینه نقش مهمی در جهان ایفا کند.»

تحولات اخیر در عرصه صنعت نفت و گاز امارات متحده عربی مثبت دانسته می‌شود و شرکت تخصصی مارکل این صنعت را به‌ویژه در مورد فجایع طبیعی خطرناک نمی‌داند. رابی با تاکید بر خوش‌بینی به چشم‌انداز بیمه صنعت گاز امارات، گفت که شرکت مارکل به‌دنبال ایفای نقش کلیدی در این عرصه است.

 او با اشاره به این که هیچ خطری از نقطه‌نظر بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در عرصه گاز امارات وجود ندارد، تاکید کرد: «با کشف میدان گازی جبل‌علی در سال ۲۰۲۰ که بیش از ۸۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد، امارات متحده عربی همچنان در خط مقدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آینده خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته متخصصان، میدان جبل‌علی را باید بزرگ‌ترین میدان گازی کشف‌شده در ۱۵ سال اخیر و پس از کشف میدان گالکینیش ترکمنستان دانست. ممکن است این میدان به چهارمین میدان گازی بزرگ دنیا تبدیل شود.

رابی در این زمینه گفت: «با حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری، آشکار است که کشورهای خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی در عرصه نفت و گاز به رهبران جهانی تبدیل خواهند شد. بنابراین، بسیار مهم است که کارگزاران و بیمه‌گران در خط مقدم این نوآوری باشند.»

صنعت بیمه در عرصه سوخت‌های فسیلی یک موضوع پیچیده است. فعالان محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی بر بیمه‌گران فشار می‌آورند که بیمه سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند، اما با توجه به این که اقتصاد بسیاری از کشورها مانند امارات به این منابع متکی‌اند، مدتی طول می‌کشد تا گذار به اقتصاد انرژی کاملا تجدیدپذیر تکمیل شود. در این میان، به‌دلیل انتشار کربن کمتر، انتقال از نفت معمولی به گاز طبیعی به‌عنوان منبع انرژی ترجیح داده می‌شود.

در سال‌های اخیر، امارات در بخش نفت، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای به میزان گسترده‌ای سرمایه‌گذاری کرده است. حضور این کشور در بخش تجارت منطقه‌ای و جهانی گاز طبیعی همچنین به معنای حرکت تدریجی در راستای تنوع‌بخشی به منابع اقتصادی و مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد بود. استخراج گاز طبیعی برگ برنده امارات برای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی و به معنای حضور بازیگری جدید در عرصه بازار جهانی گاز طبیعی است.

از سوی دیگر، خودکفایی در بخش گاز طبیعی امکان سرمایه‌گذاری امارات در بخش پتروشیمی را افزایش خواهد داد و این کشور می‌تواند به صادرکننده محصولات پتروشیمی تبدیل شود. این امر به معنای افزایش رقابت بین کشورهای منطقه در بخش محصولات پتروشیمی خواهد بود.

بیشتر از جهان