گردوغبار در خوزستان ۴۲ برابر حد مجاز؛ مدارس و اداره‌ها سه‌شنبه تعطیل شدند

غلظت گردوغبار در شهرهای دیگر نیز بیش از حد مجاز بوده است و آلاینده‌ها شعاع دید را در اهواز و بستان به ۵۰ متر کاهش داده‌اند

گرد و غبار خوزستان را فرا می‌گیرد -ایرنا 

پایگاه خبری انتخاب از افزایش بیش از حد مجاز گرد و غبار در آبادان خبر داده و گفته است که به بیش از ۴۲ برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش انتخاب، شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، گفت: «طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها در ساعت ۱۸ روز دوم خرداد، میزان ذرات ریزگردها در هوای آبادان ۶۳۷۴، دشت آزادگان ۴۵۲۰، شادگان ۲۱۲۵، و حمیدیه ۲۰۰۷ میکروگرم در مترمکعب بوده است.»

او افزوده است که میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا، ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

به گفته شهریار عسگری، بنا به فرمول فوق، غلظت گرد و غبار در آبادان در روز دوشنبه بیش از ۴۲ برابر حد مجاز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام نهاد حفاظت از محیط زیست خوزستان، همچنین گفته است که در این مدت، غلظت گردوغبار در اهواز، اندیمشک، ایذه، بندر امام، شوش، و شوشتر نیز بیش از حد مجاز بوده است و آلاینده‌ها شعاع دید در اهواز و بستان را به ۵۰ متر کاهش داده‌اند.

انتخاب به نقل از سازمان هواشناسی خوزستان، ‌احتمال گرد و غبار محلی و وزش باد شدید، و نیز وقوع پدیده گرد و غبار با منشا کشور عراق را تا روز چهارشنبه پیش‌بینی کرده است.

به گزارش انتخاب، این وضع باعث شده است که مقام‌ها همه مقاطع تحصیلی و اداره‌های استان خوزستان را در روز سه‌شنبه تعطیل اعلام کنند.

این نخستین بار نیست که افزایش آلاینده‌های هوا و وقوع پدیده گردوغبار در استان خوزستان به حالت هشدار رسیده است و پیش‌تر در ماه اردیبهشت، آلودگی هوا ۴۳۴ نفر را در یک روز راهی بیمارستان کرده بود.

گفته می‌شود که منشا پدیده گردوغبار در ایران، عمدتا کشورهای عراق و عربستان است. با این حال، برخی خبرها حاکی است که تالاب هورالعظیم به نفع شرکت‌های چینی خشک شده است و طرح‌های انتقال آب با اهداف سیاسی دنبال می‌شود.

بحران ریزگردهای استان خوزستان در پی خشک شدن بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و تالاب بین‌النهرین در عراق پدید آمد و در سال‌های اخیر، سلامتی بسیاری از مردم ایران را به خطر انداخته است.

متخصصان محیط زیست می‌گویند که تنها راهکار مقابله با ریزگردها، احیای تالاب‌های خشک‌شده و جلوگیری از طرح‌های انتقال آب است.

گفته می‌شود که سالانه ۲۲ هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها به بیمارستان رجوع می‌کنند.