شروع مجمع جهانی اقتصاد در داووس؛ جنگ اوکراین از مباحث اصلی

رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی در اجلاس داووس خواستار تحریم حداکثری روسیه شد

مجمع جهانی اقتصاد، روز دوشنبه ۲۳ مه، در داووس سوئیس آغاز شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در سخنانی در روز اول مجمع جهانی اقتصاد، یک بار دیگر خواستار تحریم نفت، نظام بانکی، فناوری، و کلیه کالاهای تجاری روسیه شد. زلنسکی گفت:‌ «جهان در نتیجه تهدید، جنگ و تهاجم روسیه، متحد شده است و این اتحاد باید حفظ شود.» او گفت که مقام‌های روسیه از این «مشت قوی» می‌ترسند.

زلنسکی در سخنانی که مجازی و از طریق ارتباط ویدیویی در مجمع جهانی اقتصاد ایراد کرد، خواستار اعمال تحریم «حداکثری» علیه روسیه شد.

او همچنین خواستار خروج کامل شرکت‌های خارجی از روسیه با هدف جلوگیری از حمایت از جنگ شد و گفت که اوکراین ماهانه دست‌کم به پنج میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

رئیس‌ جمهوری اوکراین گفت که اوکراین متحمل بیش از نیم تریلیون دلار خسارت شده است، ده‌ها هزار تاسیسات آن نابود شده‌اند، و صنایع و شهرها باید بازسازی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، کشورهای گروه هفت با پرداخت ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی به اوکراین موافقت کرده بودند.

زلنسکی گفت اگر در ماه فوریه، اوکراین ۱۰۰ درصد از حمایت‌های نظامی، مالی، و سیاسی مورد نیازش را دریافت کرده بود، ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست نمی‌دادند.

دیوید بیزلی، مدیر برنامه غذای سازمان ملل متحد، در سخنانی که در این مجمع ایراد کرد، اقدام روسیه در محاصره و انسداد بندرهای اوکراین را «اعلان جنگ علیه نظام‌های تامین خوراک جهان» خواند که خطر مهاجرت دسته‌جمعی و بحران جهانی غذایی را به دنبال می‌آورد.

روسیه با محاصره بندرهای اوکراین مانع خروج محموله‌های خوراکی چون گندم و روغن آفتاب‌گردان از اوکراین شده است. اوکراین و روسیه از صادرکنندگان گندم، جو، و روغن آفتاب‌‌‌گردان در جهان‌ به شمار می‌روند و اختلال در زنجیره تامین این محصولات، امنیت غذایی را در کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، و آسیا به خطر انداخته است.

بیزلی هشدار داد که هم‌اکنون «۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور جهان بر در قحطی می‌کوبند»؛ از جمله در یمن، لبنان، مالی، بورکینافاسو، مصر، کنگو، گواتمالا، و السالوادور.

مدیر برنامه غذای ملل متحد، بار دیگر خواستار کمک ثروتمندان جهان برای جلوگیری از گرسنگی شد.

نشست چهار روزه جهانی اقتصاد، در روستای داووس در کوهستان‌های آلپ، مکانی برای دیدارهای رهبران اقتصادی و سیاسی جهان و رسیدگی به اولویت‌های بین‌المللی است. این نشست در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا برگزار نشد و همین نکته باعث شد که مجمع امسال نیز با تاخیر برگزار شود.

شرکت‌کنندگان علاوه بر جنگ و ‌تهدید گرسنگی، درباره مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی، و نیز وضعیت بهداشت و درمان عمومی صحبت می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد