سرباز ارتش روسیه به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» به حبس ابد محکوم شد

ایرینا وندیکتیوا، دادستان کل اوکراین، می‌گوید نهاد دادستانی ۴۰ پرونده دیگر را، که به جنایت‌های جنگی نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین ارتباط دارند را آماده کرده است

وادیم شایسیمارین، یکی از سربازهای ارتش روسیه که به اتهام انجام «جنایت جنگی» در دادگاهی در اوکراین محاکمه می‌شد، محکوم شناخته شد. به گزارش روزنامه گاردین، دادگاه کی‌یف، در روز ۲۳ مه ۲۰۲۲، این سرباز ۲۱ ساله ارتش روسیه را، که در سومین جلسه دادگاه اتهامش را نیز پذیرفت، به حبس ابد محکوم کرد.

شایسیمارین متهم است که در جریان نخستین روزهای اشغال اوکراین به‌وسیله نیروهای نظامی روسیه، با شلیک گلوله به سر یک مرد ۶۲ ساله و غیر مسلح اوکراینی او را به قتل رسانده است.

با این‌حال همزمان با آغاز محاکمه این سرباز روس، دادستان‌های دادگاه کی‌یف اعلام کردند که پرونده او بررسی نخستین مورد از ده‌ها جنایت جنگی رخ داده از سوی نیروهای ارتش روسیه به‌حساب می‌آید.

در ماه‌هایی که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد بسیاری از ناظران مستقل بین‌المللی بر نقض قوانین بین‌المللی و همچنین ارتکاب جنایت جنگی به‌وسیله نیروهای ارتش روسیه در اوکراین انگشت گذاشته‌اند. به عنوان مثال کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین المللی، پس از بازدید از منطقه شهرک بوچا، منطقه‌ای که پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از آن شمار زیادی از اجساد افراد غیرنظامی‌ در خیابان‌هایش پیدا شد، گفت آنچه در این شهرک دیده «صحنه وقوع جنایت» بوده است.

ایندیپندنت انگلیسی نیز در ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ با انتشار گزارشی میدانی از جنایت‌های صورت گرفته در یکی از مناطق شمال‌شرقی اوکراین، که جزو اولین اهداف نیروهای نظامی روسیه به‌حساب می‌آمد، مدعی شد اسناد تازه‌ای گردآوری کرده است که ابعادی جدید از جنایت‌های ارتش روسیه در خاک اوکراین را روشن می‌کند و به‌کار اثبات اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی صورت گرفته به‌وسیله روس‌ها می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد ویِر، پژوهش‌گر حوزه بحران و مناقشه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر که در حال حاضر در مورد جنایت‌های به وقوع پیوسته در سرتاسر اوکراین تحقیق می‌کند، پس از بررسی اسناد ایندیپندنت انگلیسی گفت این اسناد «ضمیمه‌ای تراژیک به فهرست رو به افزایش جنایت‌های جنگی و آزارهایی است که نیروهای روسیه در دوران اشغال شهرها و روستاهای اوکراین انجام داده‌اند.»

از این جهت محاکمه وادیم شایسیمارین آغاز فرایند رسیدگی به جنایت‌های ارتش روسیه در خاک اوکراین به حساب می‌آید. به همین‌ دلیل دادگاه این سرباز روس توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. روزنامه گاردین می‌نویسد وقتی قاضی دادگاه حکم شایسیمارین را قرائت می‌کرد سالن دادگاه «مملو از جمعیت» بود و دوربین‌های رسانه‌های اوکراینی و بین‌المللی این لحظه را ثبت و ضبط می‌کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، سرهی آهافونوف، قاضی دادگاه، در توضیح حکم صادر شده برای شایسیمارین گفت اگر چه او اتهام‌هایش را پذیرفته، با تحقیقات دادگاه همکاری کرده و ادعا می‌کند از اعمالی که انجام داده پشیمان است، اما دادگاه نمی‌تواند ادعای او در مورد اینکه قصد کشتن یک مرد غیرنظامی ۶۲ ساله اهل اوکراین را نداشته، بپذیرد؛ به همین دلیل دادگاه کی‌یف او را به تحمل حبس ابد محکوم کرد.

به گفته ایرینا وندیکتیوا، دادستان کل اوکراین، نهاد دادستانی ۴۰ پرونده دیگر را که به جنایت جنگی مرتبط‌اند، آماده کرده است و ابراز امیدواری کرد که دادگاه‌های رسیدگی به این جنایت‌ها هرچه زودتر آغاز به کار کنند. از طرف دیگر برخی مقام‌های دولت اوکراین می‌گویند بیش از ۱۰ هزار مورد جنایت جنگی صورت گرفته به‌وسیله نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین را ثبت کرده‌اند؛ ادعایی که به معنای زمینه‌سازی به‌منظور برگزاری دادگاه‌های بیشتری در این زمینه خواهد بود.

بیشتر از جهان