رئیس سازمان پدافند غیرعامل: چهار مرکز در دنیا به جنگ سایبری شناختی علیه ما مشغول‌اند

«عملیات ترور فخری‌زاده نماد ترور در فضای سایبری است»

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران ضمن هشدار در زمینه تهدیداتی که فناوری سایبری برای جمهوری اسلامی ایران داشته است، گفت: «در حال حاضر چهار مرکز در دنیا به جنگ سایبری شناختی علیه جمهوری اسلامی مشغول‌اند. راهبردهای براندازی و اثرگذاری بر نظام محاسبات مردم، مسئولان و رهبران، از جمله راهبردهای خاص این نوع جنگ است.»

به گزارش ایسنا، او که در سومین کنفرانس ملی پدافند سایبری سخنرانی می‌کرد، با ادعای اینکه «این مراکز به صورت روزانه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه، به تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی ملت ما مشغول هستند»، افزود: «این فضا به بستری برای قرار گرفتن تهدیدات در ذات فناوری تبدیل شده است. از جمله می‌توان به ابزارهای کنترل و ایمپلنت‌ها در درون سخت‌افزارها، نرم‌افزار و میان‌افزارها اشاره کرد که از قابلیت فعال‌سازی و کنترل از راه دور و ایجاد تهدیدات برخوردار است.»

در ادامه، جلالی ترورهای شکل گرفته در کشور را با جنگ سایبری مرتبط دانست و گفت: «عملیات ترور فخری‌زاده نماد ترور در فضای سایبری است که در آن از ظرفیت‌های سایبری، الکترونیکی، الکترومغناطیسی، و ماهواره‌ای استفاده شد.»

اشاره جلالی به روایتی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از نحوه ترور محسن فخری‌زاده ارائه می‌کنند. طبق این روایت، گفته می‌شود که ترور او با به‌کارگیری یک مسلسل کنترل از راه دور انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت که در عملیات ترور فخری‌زاده در آذر ۱۳۹۹، برای نخستین بار این سلاح که از هزاران کیلومتر دورتر کنترل، و از آن با عنوان «ربات قاتل» یاد می‌شود آزمایش شد؛ آزمایشی عملیاتی که احتمالا جهان امنیتی و جاسوسی را دگرگون می‌کند.

در گزارش مزبور، از یک مقام اطلاعاتی نقل شده است که این سلاح، مدل ویژه‌ای از مسلسل «اف‌ان‌مگ» ساخت بلژیک است که به یک ربات پیشرفته مجهز به فناوری هوش مصنوعی و چند دوربین متصل است و از طریق ماهواره کنترل می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، پیش‌تر نیز با اشاره به توصیه‌های علی خامنه‌ای در مورد فضای مجازی، گفته بود که نمی‌توان شبکه اجتماعی را «در اختیار دشمن قرار داد تا با سیاه‌نمایی، از فضای موجود برای تولید نارضایتی سوءاستفاده کنند؛ واقعیت این است که امروز دشمن هم از این میدان استفاده می‌کند و روایت‌های تسلیح شده خود را غالب می‌کند.»