توصیه پومپئو به المهدی برای مدارا با معترضان

بیش از دو میلیون زائر و ۳۰ هزار نیروی امنیتی از ایران به عراق می‌روند

AFP

مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا از عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر عراق خواست‌ که با مدارای حداکثری با معترضان عراقی برخورد کند و به خواسته‌های آنها جامه عمل بپوشاند.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا یک هفته پس از اعتراض‌های مردمی در عراق که بیش از ۱۱۰ کشته و شش هزار زخمی برجا گذاشته، در بیانیه‌ای قربانیان روزهای گذشته را یک فقدان تراژیک توصیف کرد و از دولت عراق خواست خویشتن‌داری کند.
پومپئو که اخیرا تلفنی با المهدی گفتگو کرده، ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در این اعتراض‌ها به نخست‌وزیر عراق توصیه کرده که هر چه سریع‌تر طرح‌های اصلاحی و مبارزه با فساد را اجرا کند.

این در حالی است که با گذشت هشت روز از آغاز اعتراض‌ها در بغداد و دیگر شهرهای عراق، امتیازهای عملی انگشت‌شماری از سوی مقامات دولتی ارایه شده است. 

معترضان در دومین هفته اعتراض‌ها همچنان از فساد و بیکاری و کمبود خدمات شکایت دارند و به طور همزمان شعارهایی علیه نفوذ جمهوری اسلامی در کشورشان سر می‌دهند.

عادل‌ عبدالمهدی همزمان با بالاگرفتن اعتراض‌ها، طرحی ۱۷ ماده‌ای برای اصلاحات و کمک به طبقه ضعیف جامعه ارایه داد و با کشته شدن معترضان در شهرک صدر،‌دستور داد پلیس جایگزین ارتش شود. شهرک صدر محل زندگی یک سوم جمعیت هشت میلیون نفری بغداد و  بسیاری از حامیان مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه است که در ساماندهی هزاران معترض نقش مهمی داشته است. او خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام است.

عبدالمهدی روز سه شنبه با شماری از رهبران مذهبی عراق به منظور یافتن راهی برای برون رفت از بن‌بست جاری ملاقات کرد. او همچنین یک طرح اصلاحات ۱۳ ماده‌ای را نیز ارایه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال نیروهای امنیتی، رهبران محلی، ‌قانونگذاران و تحلیلگران بر این باورند، خشم مردم نشان می‌دهد که دولت عبدالمهدی در مشکلی جدی گرفتار شده است. به گفته آنها اصلاحاتی که دولت از آن سخن می‌گوید برای بسیاری از معترضان که خواستار سرنگونی سیستم سیاسی حاکم هستند، ‌کافی نیست.

در عین حال همواره خطر دخالت بیشتر گروه‌های شبه‌نظامی در این اعتراض‌ها و به خشونت کشیده شدن هر چه بیشتر آن وجود دارد. اعتراض‌های یک هفته گذشته، ‌آرامش نسبی دو سال گذشته، ‌پس از موفقیت در شکست داعش را از بین برده است.

دولت در یک هفته گذشته با ماشین‌های آب‌پاش، ‌گاز اشک‌آور، قطع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و همچنین تیراندازی به سوی معترضین به استقبال آنها رفته است. همچنین گزارش‌هایی از وجود تک‌‌تیرانداز‌های ناشناس مخابره می‌شود که به سوی جمعیت تیراندازی می‌کنند. برخی این تک‌تیراندازها را با گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حشد‌الشعبی در ارتباط می‌دانند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری مراسم اربعین در عراق، به شدت سرگرم گسیل نیروهای نظامی، امنیتی و زائران به عراق است.

گفته می‌شود ۳۰ هزار نیروی پلیس شامل ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی گارد ویژه در کنار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائری که تا کنون در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند، در عراق حضور خواهند داشت.

اعزام نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی به عراق در مراسم اربعین، در چند سال گذشته که رهبر جمهوری اسلامی تاکید زیادی بر برگزاری هرچه پرتعداد‌تر و باشکوه‌تر این مراسم دارد،‌ اقدام تازه‌ای نیست. اما با توجه به ناآرامی‌های جاری در بغداد که تهران آن را توطئه عربستان، آمریکا و اسرائیل توصیف می‌کند، حضور پرتعداد این نیروها در مرزها و در مراسم اربعین از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت، نیروهای این یگان در قالب ۲۴ گردان به طور مستقیم در مراسم اربعین حضور دارند.

او همچنین از امضاء تفاهم نامه‌هایی با دولت عراق به منظور آموزش نیروهای امنیتی این کشور و تامین تجهیزات برای آنها خبر داده است.