احمد مسعود: ما در برابر تروریسم بین‌المللی می‌جنگیم

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت، راهی جز مقاومت برای مردم نمانده است

رهبر جبهه مقاومت ملی، سلطه طالبان بر افغانستان را «حاکمیت ترس و وحشت» توصیف کرد-ایندیپندنت فارسی

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، در مصاحبه با خبرنگاران شبکه تلویزیونی «آرتی» (Arte)  که یک رسانه اروپایی است، نبرد جبهه مقاومت ملی را نه فقط علیه طالبان، بلکه علیه تروریسم بین‎‌المللی دانست. مسعود در این مصاحبه با اشاره به شیوه دولت‌داری طالبان، گفت که با گسترش ظلم، کشتار، شکنجه، استبداد و بی‌عدالتی، راهی جز مقاومت برای مردم افغانستان نمانده است.

خبرنگاران شبکه تلویزیونی «آرتی» نخستین‌بار در اوایل فروردین از سنگرهای نظامیان جبهه مقاومت ملی در کوهستان‌های پنجشیر دیدن کردند و مصاحبه با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی،  نیز به تازگی انجام شده است. این مصاحبه که در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، انجام شده است، روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه)، پخش شد. این نخستین مصاحبه احمد مسعود، پس از سقوط مرکز پنجشیر به دست طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ است. او پیش از این، چند بیانیه صوتی و تصویری پخش کرده است.

احمد مسعود در این مصاحبه گفت، زمانی که دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، فروپاشید، جمعی از نظامیان و مردم علیه سلطه طالبان ایستادگی کردند و جبهه مقاومت ملی، در نتیجه بسیج خودجوش مردم شکل گرفت. او افزود: «قرار نیست ما از سوی یک قدرت خارجی حمایت شویم، ما شهروندان افغانستان‌ایم و برای آزادی و حقوق اساسی خود می‌جنگیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود با اشاره به مذاکرات میان طالبان و جبهه مقاومت ملی در اواخر اوت ۲۰۲۱ گفت: «پیام ما به طالبان روشن بود. ما گفتیم، بیایید از فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم و جنگ پایان یابد. ما واضح گفتیم که باید دولتی فراگیر، همه‌شمول و مورد پذیرش مردم افغانستان شکل بگیرد و به ارزش‌ها و انتخاب‌های مردم نیز احترام گذاشته بود. اما طالبان جنگ را آغاز کردند و ما هم چاره‌ای جز دفاع نداشتیم.»

مسعود، جنگ جبهه مقاومت ملی را با طالبان، نبرد علیه تروریسم بین‌المللی خواند و افزود که این جبهه نه فقط در برابر طالبان، بلکه در برابر همه سازمان‌ها و ساختارهایی که بخشی از تروریسم بین‌المللی به شمار می‌روند، می‌جنگد. رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» از دولت‌های جهان خواست که به طالبان فشار آورند تا به خواست‌های مردم تن دهند. او تصریح کرد که اگر طالبان به ارزش‌های مردم افغانستان احترام بگذارند و به برگزاری انتخابات و تشکیل دولت همه‌شمول و فراگیر تن دهند، نیازی به ادامه جنگ نیست، اما سلطه کنونی این گروه بر افغانستان، به مردم تحمیل شده است و مردم خود را در نظم حاکم نمی‌بینند.

رهبر جبهه مقاومت ملی، سلطه طالبان بر افغانستان را «حاکمیت ترس و وحشت» توصیف کرد و افزود که مردم تصمیم گرفته‌اند در برابر پایمال شدن ارزش‌های خود بایستند. او همچنین با اشاره به نبردها میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان، گفت: «بیشترین نیروهای ما را اعضای نهادهای نظامی و دفاعی دولت پیشین افغانستان تشکیل می‌دهند که با فروپاشی دولت، تصمیم گرفتند در چهارچوب جبهه مقاومت ملی، در برابر طالبان برزمند.»

همچنین، در گزارشی که  از شبکه «آرتی» در مورد سنگرهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر پخش شد، فرماندهان این جبهه گفتند، ۲۲ قرارگاه نظامی مستقر در دل کوهستان‌های پنجشیر که از زمان مقاومت به رهبری احمدشاه مسعود، در برابر نیروهای شوروی و دولت نخست طالبان به جا مانده‌اند، دوباره فعال شده‌اند و نیروهای جبهه مقاومت ملی در آن‌ها حضور دارند.

در زمان تهیه این گزارش، مولوی قدرت‌الله، استاندار طالبان در پنجشیر، گفته بود که فعالیت جبهه مقاومت ملی، صرفا «آنلاین» است و عملا نیروی نظامی ندارد. در بیش از دو هفته گذشته، درگیری‌های سنگینی میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان در بخش‌های مختلف پنجشیر جریان داشته است و گزارش‌هایی از وارد شدن تلفات سنگین بر نیروهای طالبان منتشر شده است، اما طالبان همواره این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

در دو هفته گذشته ده‌ها شهروند غیرنظامی نیز در پنجشیر، بغلان، و تخار، به دست نیروهای طالبان بازداشت، شکنجه، و کشته شده‌اند. در برخی از روستاهای محل درگیری، مانند شهرستان ده‌صلاح در استان پروان و شهرستان ورسج در استان تخار، بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی، وادار به ترک خانه‎های خود شده‌اند. شماری از خانواده‌هایی که از شهرستان ده‌صلاح کوچانده شده‌اند، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان به آنان گفته‌اند که حق زندگی در استان‌های شمال افغانستان ندارند و باید به سمت جنوب کوچ کنند. به این خانواده‌ها اجازه داده نشده است تا مواد خوراکی و لوازمی که نیاز دارند، با خود ببرند. گفته می‌شود که خانه‌های تخلیه شده آنان نیز به مراکز نظامی طالبان تبدیل شده‌اند.