گرمای شدید جان یک میلیارد و ۲۰۰ هزار نفر را تهدید می‌کند

در سال ۲۰۱۴ سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده بود که موج گرما سالانه جان ۱۲ هزار نفر را خواهد گرفت

از هر هفت نفر، یک نفر در معرض خطر گرمای مرگبار یا زنجیره سرمایش گسسته قرار دارد  - CRISTINA QUICLER / AFP

طبق گزارش تازه‌ای، گرمای شدید و نداشتن امکانات سرمایشی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از مردمان کم‌درآمد روستاها و شهرها را در معرض خطرهای شدید و مرگ‌باربهداشتی قرار داده است.

طبق گزارش چشم‌اندازهای سرمایش که موسسه «انرژی پایدار برای همگان» (SEforALL) تهیه کرده است، این رقم حاکی از افزایش بیش از ۲۸ میلیون نفر در قیاس با رقم سال ۲۰۲۱  است.

این گزارش در حالی انتشار می‌یابد که آسیای جنوبی با موج طولانی گرما که دما را به حد بی‌سابقه ۴۹ درجه سانتی‌گراد در دهلی رسانده است، دست و پنجه نرم می‌کند.

همین دما در سایر قسمت‌های هندوستان و پاکستان هم به ثبت رسیده است، و دولت‌‌ها با صدور «هشدار سلامت» (health warnings) از مردم خواسته‌اند که در خانه‌ها [و محیط‌های داخلی] بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دامیلولا اگونبی، مدیرعامل موسسه «انرژی پایدار برای همگان» و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در این موسسه، می‌گوید: «سرمایش مسئله مرگ و زندگی است. از هر هفت نفر، یک نفر در معرض خطر گرمای مرگبار یا زنجیره سرمایش گسسته قرار دارد. نه مردم تاب انفعال در زمینه سرمایش پایدار دارند، نه سیاره زمین.»

در سال ۲۰۱۴ سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده بود که موج گرما سالانه جان ۱۲ هزار نفر را خواهد گرفت. اما طبق تحقیقی که به سفارش نشریه لنست انجام گرفته است، گرمای شدید فقط در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۳۵۶ هزار نفر شده است.

تازه‌ترین گزارش میزگرد بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) در مورد سازگاری، تاکید کرد که خطرات گرمای شدید در شهرها از این هم بیش‌تر است.

طبق پیش‌بینی‌ها، ۶۸ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ شهرنشین خواهند بود و شمار ابرشهرهایی که جمعیت‌شان بیش از ۱۰ میلیون نفر است به ۴۳ می‌رسد که بسیاری از آن‌ها در مناطق رو به توسعه قرار دارند.

اینگر آندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل (UNEP)، گفت:«برای کربن‌زدایی از بخش سرمایش تا سال ۲۰۵۰ همه باید در چارچوب یک چشم‌انداز دست به کار شوند؛چشم‌اندازی مبتنی بر دنیایی که در آن سرمایش سیاره، خانه‌ها و محل‌های کار خود را با تلفیق فناوری‌های درست و قابلیت‌های طبیعت، تامین می‌کنیم.»

در این گزارش بر سرمایه‌گذاری در راهکارهای طبیعت‌مبنا (nature-based) مثل درخت‌کاری در نواحی شهری، و راهکارهای فناوری‌مبنا، مانند سامانه‌های تهویه ارزان و بسیار کارآمد، ساختمان‌های درست طراحی‌شده، و سامانه‌های سرمایش ناحیه‌ای تاکید شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان