آبله میمون؛ توصیه سه هفته قرنطینه و پرهیز از تماس با کودکان

دولت بریتانیا در مورد طول دوران قرنطینه شخصی افراد مبتلا به آبله میمون دستوالعمل جدیدی منتشر کرد

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود یک دهم موارد ابتلا به آبله میمون کشنده‌اند - CHARLES BOUESSEL / AFP

دولت بریتانیا دستورالعمل جدیدی منتشر کرد که بر اساس آن، افراد مبتلا به ویروس آبله میمون که به‌سرعت در حال انتشار است و کسانی که با این بیماران در تماس مستقیم بوده‌اند، باید خود را به مدت سه هفته قرنطینه کنند و از تماس با کودکان زیر ۱۲ سال بپرهیزند.

آبله میمون بیماری نادری است که در اثر عفونت با ویروس آبله میمون به وجود می‌آید و در گذشته، به‌ندرت خارج از غرب آفریقا دیده شده بود.

اما حالا گفته می‌شود که شیوع آن «بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شیوعی است که تاکنون در اروپا دیده شده»؛ جایی که تعداد مبتلایان از ۱۰۰ نفر گذشته است.

در حال حاضر، موارد ابتلا به این بیماری در کشورهایی از جمله بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه و ایتالیا و آلمان تایید شده است.

بر اساس آخرین توصیه‌های دولتی، از افرادی پرخطر خواسته شده است که خود را به مدت ۲۱ روز قرنطینه کنند و سر کار هم نروند.

آن‌هایی که در بالاترین رده خطر قرار دارند، کسانی‌اند که پوست ترک‌خورده آنان با غشای مخاطی فرد مبتلا به آبله میمون تماس مستقیم داشته‌ است.

این تماس ممکن است با افراد داخل خانه، در روابط جنسی یا با سوزن‌های استفاده‌شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین به افرادی که در این گروه قرار دارند، گفته می‌شود که به سفر نروند و به آن‌ها توصیه می‌شود که از تماس با افراد دارای نقص سیستم ایمنی، زنان باردار و کودکان زیر ۱۲ سال بپرهیزند.

همین دستورالعمل برای افراد در رده خطر متوسط صادر هم شده است؛ افرادی که با بیمار دارای علائم آبله میمونی، مایعات بدن‌ او یا موارد احتمالا آلوده به آن فقط با پوست سالم تماس داشته‌اند.

به طور مثال، رانندگان و مسافرانی که در یک ماشین یا تاکسی بوده‌اند، افرادی که در یک هواپیما، مستقیم کنار فرد مبتلا به آبله میمون نشسته‌اند یا کسی که تماس مستقیم نداشته اما در یک متری بیمار علائم‌دار آبله میمون بوده و تجهیزات حفاظت شخصی نداشته‌ است.

این دسته لازم نیست کار را ترک کنند؛ مگر آنکه با افرادی کار کنند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا باردارند یا کودک زیر ۱۲ سال‌اند.

نشانه‌ها

بیماران ابتدا به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد و بی‌حالی عمومی دچار می‌شوند.

پس از آنکه تب فروکش کرد، فرد مبتلا با جوش‌های پوستی با بثوراتی در سطح صورت و سپس بقیه بدن مواجه می‌شود که به‌ویژه کف دست‌ها و پاها پخش‌اند.

این بثورات ممکن است شبیه آبله مرغان یا سیفلیس به نظر برسد و به شکل دَلَمه‌های پوستی باشد که بعد از سه هفته، از بین می‌روند.

این ضایعات عفونی ممکن است دردناک و همراه با خارش باشند.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود یک دهم موارد ابتلا به آبله میمون کشنده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با ادامه شیوع این ویروس در سراسر دنیا، در رابطه با آبله میمون جلسات روزانه برگزار می‌کند.

سخنگویی از این سازمان به ایندیپندنت گفت که در حال تشکیل «چندین جلسه روزانه مربوط با آبله میمون است» که کارشناسانی از کشورهای آسیب‌دیده، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده و گروه‌های مشاوره فنی در آن شرکت دارند.

© The Independent