وزیر ترابری روسیه: تحریم‌‌ها، حمل و نقل بین‌المللی ما را مختل کرده است

روسیه مجبور شده به سراغ مسیرهای تجاری جانشین از جمله کریدور شمال-جنوب برود

قسمت اعظم تجارت روسیه در مسیر استانداردی از سنت پترزبورگ به سراسر اروپا و از طریق کانال سوئز انجام می‌شد - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

یکی از مقام‌های کرملین اعتراف کرد که تحریم‌های غرب در حال از پا در آوردن اقتصاد روسیه است.

ویتالی ساولیف، وزیر ترابری روسیه، در مصاحبه با رسانه دولتی این کشور گفت که اقدام‌های تنبیهی «عملا» لجستیک [حمل‌و‌نقل افراد و تجهیزات] تجاری روسیه را «از بین برده است». اینترفاکس این خبر را به نقل از وزیر ترابری کرملین منتشر کرد.

او گفت که روسیه مجبور شده است مسیرهای تجاری جانشین را در نظر بگیرد؛ از جمله کریدور شمال-جنوب که مسکو را از طریق آسیای مرکزی به هند وصل می‌کند.

ساولیف می‌گوید: «تحریم‌هایی که امروز فدراسیون روسیه دچار آن است، عملا تمام لجستیک ما را از بین برده است و ناچاریم به دنبال کریدورهای لجستیکی جدیدی بگردیم.»

قسمت اعظم تجارت روسیه در مسیرهای استاندارد سنت پترزبورگ به سراسر اروپا و از طریق کانال سوئز، به علت تحریم‌های تجاری کشورهای غربی قطع شده است.

سه شرکت باربری بزرگ‌‌ جهان یعنی ام‌اس‌سی (MSC)، مارسک (Maersk) و سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام (CMA CGM) همگی به دلیل تحریم‌ها، تجارت با روسیه را بلوکه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساولیف می‌گوید روسیه می‌تواند برای رفع مشکلات تجاری خود به سراغ کریدور شمال-جنوب برود. این کریدور یک مسیر ترانزیتی برای جابه‌جایی بار بین هند، ایران، افغانستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا از طریق کشتی، راه‌آهن و جاده است.

ساولیف گفت که روسیه می‌تواند روی بندرهای آستراخان، اولیا و مخاچ‌قلعه در دریای خزر سرمایه‌گذاری کند؛ اما هشدار داد این بندرها شاید برای پذیرش باری که قبلا از مسیرهای استاندارد ارسال می‌شدند، ظرفیت نداشته باشند.

در سال‌های اخیر که کشورهای غربی با وضع متوالی تحریم‌های اقتصادی به مسکو فشار آورده‌اند، آسیا در بازار روسیه اهمیت فزاینده‌ای یافت.

ارزش کل واردات و صادرات روسیه با چین تا سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۴ (هنگامی که روسیه بابت الحاق کریمه به خود تحت تحریم قرار گرفت) بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.

چین و هند، اولین و سومین اقتصاد بزرگ آسیا، حاضر نشدند روابط با روسیه را به دلیل حمله این کشور به اوکراین قطع کنند. به طوری که طبق گزارش بلومبرگ، هند قصد دارد حمل‌و‌نقل کالا به روسیه را به میزان دو میلیارد دلار افزایش دهد.

روسیه قبل‌تر در همین هفته، با غرب بر سر تحریم‌ها چانه‌زنی کرد و با محاصره بندرهای اوکراین باعث شد قیمت مواد غذایی در جهان بالا رود؛ زیرا دست یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات جهان از بازارهای خارجی کوتاه شد.

سازمان ملل هشدار داد که جهان با گسترش گرسنگی در کشورهای فقیر به بحران بی‌سابقه‌ای دچار شده و حتی کشورهای ثروتمند هم به علت کاهش عرضه مواد غذایی، با خطر ناآرامی‌های سیاسی مواجه‌اند.

روسیه می‌گوید تنها در ازای رفع تحریم‌ها به محاصره بندرهای اوکراین پایان می‌دهد. ایالات متحده نیز در پاسخ اعلام کرد که روسیه از کمبود مواد غذایی همچون سلاحی برای گروکشی از جهان استفاده می‌کند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد