تعدیل «سازش» به «تحت بررسی»؛ چرخش الجزیره پس از نارضایتی تهران

مقامات تهران نسبت دادن آمادگی سازش هسته‌ای به خامنه‌ای را شیطنت رسانه‌‌ای عنوان کردند

خبرگزاری الجزیره پس از اعلام نارضایتی مقامات تهران از نحوه روایت گفته‌های منتسب به «رهبری» جمهوری اسلامی در گزارش منتشر شده خود از این دیدار «سازش»  در پرونده هسته‌ای را به «تحت بررسی» تغییر داد. ا

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ۲۲ اردیبهشت‌ماه به تهران سفر کرد و با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات تهران ملاقات کرد. هدف از سفر او به تهران که در آستانه تور اروپایی امیر قطر انجام شد، پل زدن بر اختلاف‌ها در پرونده هسته‌ای عنوان شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این دیدار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در گفت‌و‌گو با الجزیره از آمادگی «رهبری جمهوری اسلامی» برای سازش در مساله هسته‌ای خبر داد.

باتوجه به تعلیق حدود سه ماهه مذاکرات هسته‌ای و چشم‌انداز تاریک آن و نقشی که قطر تمایل دارد به عنوان میانجی در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کند، این خبر به سرعت در رسانه‌های جهان منعکس شد.

همزمان با جلب توجه افکار عمومی به گفته‌های امیر قطر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این روایت‌ها را «غلط» خواند و گفت: «یک شیطنت رسانه‌ای و تبلیغاتی هم در میان است.» برخی اظهارات وزیر خارجه قطر به نقل از خامنه‌ای را نشانه آمادگی جمهوری اسلامی برای یک نرمش قهرمانانه دیگر توصیف کردند.

خطیب‌زاده در ادامه توضیح داد که خامنه‌ای در این دیدار حرفی از سازش نزده و گفته است که «مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد و نه وقت تلف کردن.» رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز ادعا کردند که منظور وزیر خارجه قطر مقامات جمهوری اسلامی بوده است، نه شخص علی خامنه‌ای.

پس از این موضع‌گیری تهران، الجزیره قطر در گزارش منتشر شده خود در این زمینه سازش در پرونده هسته‌ای را با موضوع «تحت بررسی است» جایگزین کرد. دیگر رسانه‌ها از جمله رویترز نیز که این خبر را به نقل از الجزیره منتشر کرده بودند، نسخه بازبینی شده آن را در گزارش خود جایگزین کردند.

مذاکرات هسته‌ای که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، نیمه اسفندماه، پس از حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین منافع مسکو در توافق با تهران متوقف شد. از آن پس اعلام شد که مساله حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یکی از موانع اصلی دستیابی به توافق است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا برای پرداخت هزینه‌های خارج کردن سپاه از این فهرست آمادگی ندارد.

همزمان، مقامات تهران نیز باتوجه به عمق نفوذ روسیه در سطوح مختلف سیاستگذاری در جمهوری اسلامی و ادامه جنگ این کشور با اوکراین که پیامدهایی در زمینه اقتصادی برای روسیه به همراه داشته است، برای دستیابی به توافق با غرب عزم راسخی به نمایش نمی‌گذارند.