عربستان سعودی؛ نخستین پرواز با خلبان و خدمه زن انجام شد

عربستان سعودی به دنبال افزایش حضور زنان در صنعت هوانوردی است

نرخ مشارکت زنان در عربستان سعودی به سرعت در حال افزایش است-@flyadeal

برای نخستین بار در تاریخ هوانوردی عربستان سعودی پروازی انجام شد که همه خدمه و خلبان آن زن بودند. خط هوایی «فلای‌دیل» (Flyadeal) روز جمعه این پرواز را با خدمه‌ای انجام داد که اغلب آنها زنان سعودی بودند.

به گزارش نشنال، یار جان، جوان‌ترین خلبان زن سعودی است ک در این پرواز حضور داشته است.

مقامات صنعت هوانوردی عربستان سعودی اعلام کرده‌اند به‌‌دنبال توسعه حضور زنان در پروازهای تجاری‌اند.

پیش از این نیز خلبانان زن سعودی پروازهایی را انجام داده بودند. اما این نخستین بار است که یک پرواز با خلبانان و خدمه‌ای کاملا زنانه انجام می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ نقش زنان سعودی در نیروی اشتغال عربستان سعودی ۳۳ درصد افزایش یافته است. این نرخ در سال ۲۰۱۶، پیش از آغاز پروژه‌اصلاحات به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان ۱۹ درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با افزایش حضور زنان در صنعت هوانوردی، عربستان سعودی به دنبال گسترس این صنعت است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۹۵ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

استراتژی بخش هوانوردی ملی عربستان سعودی افزایش مسیر‌های حمل‌و‌نقل هوایی به ۲۵۰ مقصد و افزایش ظرفیت مسافران به ۳۳۰ میلیون نفر است.

این کشور همچنین در حال افزایش شمار خطوط هواپیمایی خود و ساخت فرودگاه‌های جدید در ریاض و شش شهر دیگر است.

پرواز با خدمه و خلبان زن در حالی در عربستان سعودی انجام می‌شود که تا چندی قبل زنان در عربستان حق رانندگی نداشتند و بسیاری از منتقدان شامل جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاحات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ولیعهد عربستان سعودی را مینیاتوری و نمایشی عنوان می‌کردند.

اکنون زنان در عربستان سعودی با آزادی پوشش، نه تنها رانندگی می‌کنند، بلکه در مسابقات حرفه‌ای رالی شرکت می‌کنند و اکنون در آسمان‌ها، خلبانی پروازهای تجاری را بر عهده گرفته‌اند.

بیشتر از جهان