دست رد اوکراین به سینه روسیه: حاضر به واگذاری زمین نیستیم

مسکو می‌خواهد مناطق باقی‌مانده تحت کنترل اوکراین در شرق این کشور را هم تصرف کند

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان در کنار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان اوکراین سخنرانی کردند- AFP

در حالی که روسیه حملات خود را در شرق و جنوب اوکراین افزایش داده و مناطق دونباس و میکولایف را با حملات هوایی و آتش توپخانه هدف قرار داده است، کی‌یف آتش‌بس یا هرگونه امتیاز ارضی به مسکو را رد کرد.

به گزارش رویترز، در پی شکست‌های روسیه در جنگ با اوکراین، موضع کی‌یف در هفته‌های اخیر تغییر کرده و دیگر حاضر به سازش نیست. این در حالی است که پیش‌تر مقامات اوکراینی نگران بودند که ممکن است تحت فشار قرار گیرند تا برای یک توافق صلح ناچار شوند بخشی از زمین‌های اوکراین را به روسیه واگذار کنند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه در یک پست توییتری نوشت: «جنگ باید با احیای کامل تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین پایان یابد».

آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان هم از اوکراین حمایت کرد و روز یکشنبه به قانون‌گذاران در کی‌یف گفت که جامعه بین‌المللی باید خواستار خروج کامل روسیه از این کشور شود و امتیاز دادن به روسیه ضربه بزرگی به کل غرب خواهد بود.

دودا اولین رهبر خارجی است که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه به صورت حضوری در پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کند. او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: برخی می‌گویند که اوکراین باید به خواسته‌های ولادیمیر پوتین تن دهد.

او افزود: «تنها اوکراین حق دارد در باره آینده خود تصمیم بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز با سخنرانی در همان جلسه پارلمانی مجدداً درخواست خود را برای تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه مسکو تکرار کرد.

او گفت: برای جلوی از تجاوز، نباید از اقدامات نیمه‌کاره استفاده کرد.

اندکی پس از پایان سخنان هر دو مقام ارشد سیاسی اوکراینی و لهستانی، صدای آژیر حمله هوایی در پایتخت شنیده شد. موضوعی که بار دیگر یادآوری کرد که جنگ ادامه دارد، حتی اگر خط مقدم آن اکنون صدها کیلومتر دورتر باشد.

روسیه در حال حاضر پس از پایان هفته‌ها مقاومت اوکراینی‌ها در بندر استراتژیک ماریوپول در جنوب شرقی این کشور، در حال انجام یک حمله بزرگ در لوهانسک، یکی از دو استان دونباس است.

 وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور، روز یکشنبه به تلویزیون اوکراین گفت که شدیدترین درگیری‌ها در اطراف شهرهای سیویرودونتسک و لیسیچانسک متمرکز شده است. این شهرها بخش شرقی یک منطقه تحت کنترل اوکراین را تشکیل می‌دهند که روسیه از اواسط آوریل پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، سعی در تسخیر آن دارد.

جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه پیش از حمله، بخش‌هایی از لوهانسک و دونتسک را تحت کنترل داشتند، اما مسکو می‌خواهد مناطق باقی‌مانده تحت کنترل اوکراین در منطقه را هم تصرف کند.

بیشتر از جهان