«حقوق دریافتی مدیران موسسه روزنامه ایران بین ۴۷ تا ۱۰۰ میلیون تومان است»

در شرایطی که حقوق روزنامه‌نگاران بین ۳ تا ۶ میلیون تومان است، مدیران ارشد رسانه دولت بین ۴۷ تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند

حقوق دریافتی مقامات و مدیران جمهوری اسلامی همیشه مورد توجه افکار عمومی قرار داشته است- عکس از ایمنا

بحث حقوق‌های نجومی در میان مدیران رده بالای دولتی از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. در حالی که رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی مردم را به قناعت و ساده زیستی تشویق می‌کنند، اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که مدیران حکومت از حقوق و مزایای نجومی بهره‌مند هستند؛ اما موضوع زمانی جالب‌توجه می‌شود که بدانیم مدیران همان رسانه‌ها، خودشان از نجومی بگیران هستند.

بر اساس اطلاعاتی که یکی از روزنامه‌نگاران شاغل در روزنامه دولتی ایران به ایندیپندنت فارسی ارائه کرده، حقوق دریافتی مدیران موسسه ایران بین ۴۷ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

این اطلاعات چگونه به بیرون درز کرد؟

روز شنبه اول خرداد، با آنچه اشتباه کارمندان «پست بانک» خوانده شده، حقوق ماهانه مدیران موسسه ایران به اشتباه به حساب چند خبرنگار این روزنامه واریز شد. پس از این اتفاق و پی بردن به اشتباه صورت گرفته، مدیران پست بانک فورا اقدام به مسدود کردن حساب دریافت‌کننده‌ها و انتقال پول به حساب مدیران روزنامه ایران کردند.

یک فرد آگاه که با یکی از روزنامه‌نگارانی که مبلغی بیش از ۵۰ میلیون تومان به حساب او واریز شده بود در تماس بوده، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید:‌ «مبالغی که به حساب ما واریز شده، از ۴۷ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان است. بعد که از پیامک این واریزها متعجب شدیم و با مدیران موسسه تماس گرفتیم، گفتند اشتباه شده است و سپس حساب‌ها مسدود شد. در نهایت متوجه شدیم این حقوق‌ها متعلق به مدیران و سردبیران موسسه در روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا بوده است که به دلیل اشتباه حسابداری و کارمندان پست بانک به حساب ما واریز شد.»

افشای این موضوع واکنش روزنامه‌نگاران شاغل در ایران را به دنبال داشته است. یکی از این روزنامه‌نگاران می‌گوید: «مدیران و سردبیرها چه کاری بیشتر از روزنامه‌نگاران انجام می‌دهند که می‌بایست چنین حقوق‌های نجومی دریافت کنند؟ در شرایطی که حقوق ما روزنامه‌نگاران بین ۳ میلیون تا ۶ میلیون تومان است، حقوق‌های ۴۷ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با چه منطق و فرمولی برای این افراد واریز می‌شود؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان حقوق دریافتی مدیران ارشد نظام اعم از رئیس جمهوری، وزرا، فرماندهان سپاه و ارتش، نمایندگان مجلس و رهبر جمهوری اسلامی همیشه مورد توجه افکار عمومی قرار داشته است. با توجه به وضعیت بد معیشتی عمومی، مردم نسبت به پرداخت حقوق‌های کلان به این گروه‌ها ناراضی بودند؛ اما به طور معمول گزارش‌های محدودی در این زمینه منتشر می‌شود.

اما سوال اینجاست که اگر مدیران ارشد رسانه دولت تا ١٠٠ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، حقوق دریافتی مقامات بلندپایه در جمهوری اسلامی چقدر است؟ پیش از این، افشای فیش حقوقی برخی از مدیران، به پرونده جنجالی «حقوق‌های نجومی» منجر شده بود.

پیش از این، احمد مروی معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر علی خامنه‌ای مدعی شده بود، «برای حضرت آقا هم نذورات زیاد می‌آید که نذر شخصی آقا می‌کنند که آقا، زندگی‌شان عمدتاً از همین نذورات اداره می‌شود و از بیت‌المال و از دفتر استفاده نمی‌کنند. از وجوهات که اصلاً هیچ استفاده نمی‌کنند. عمدتاً همین نذورات است.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که برخلاف کشورهای آزاد، مردم امکان آگاهی و دسترسی به اطلاعات مالی رهبران سیاسی کشور را ندارند.

موضوع حقوق‌های نجومی مدیران جمهوری اسلامی نخستین بار در سال ۱۳۹۵ به رسانه‌ها راه یافت. در آن زمان فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و مدیران بانک رفاه به رسانه‌ها راه یافت. برخی از افرادی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کردند از کار خود برکنار شدند و دولت هم بخشنامه‌ای در مورد سقف حقوق مدیران دولتی صادر کرد.

مشخص نیست که افشای چنین اطلاعاتی آیا ممکن است به برکناری منجر شود یا مانند حقوق‌های نجومی افشا شده پیشین هیچ‌گونه عواقبی متوجه دریافت‌کنندگان این پول‌ها نخواهد شد.