ابتلا به «آبله میمونی» در اسرائیل و سوئیس هم گزارش شد

به گفته دانشمندان ممکن است در آینده نزدیک موارد بیشتری از ابتلا به این ویروس گزارش شود

تاکنون بیش از ۹۰ مورد ابتلا به آبله میمونی در اروپا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع ابتلا به ویروس «آبله میمونی»، اسرائیل و سوئیس هم ابتلای شهروندانشان به این بیماری را تایید کردند. به این ترتیب، تعداد کل کشورهایی که تاکنون از شیوع آبله میمونی خبر داده‌اند به عدد ۱۴ می‌رسد.

به گزارش بی‌بی‌سی، هر دو کشور اسرائیل و سوئیس که یک فرد مبتلا به آبله میمونی را شناسایی کردند گفته‌اند که فرد مبتلا به تازگی از مسافرت بازگشته است. با این حال مقام‌های اسرائیل خبر دادند که در حال بررسی سایر موارد مشکوکند.

تاکنون بیش از ۹۰ مورد ابتلا به آبله میمونی در اروپا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده است. این در حالی است که این ویروس پیش از این در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع بود.

در کنار موارد تایید شده ابتلا به ویروس آبله میمونی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۵۰ مورد مشکوک دیگر نیز در حال بررسی قرار دارند اما این سازمان به نام کشورهای درگیر اشاره نکرده است.

پس از شناسایی اولین شیوع این بیماری در بریتانیا، شناسایی ویروس در سراسر اروپا آغاز شد. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا تاکنون ۲۰ مورد را شناسایی کرده است. 

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا صبح یکشنبه۲۲ می (اول خرداد) از افزایش موارد در حال شناسایی خبر داد و گفت که ویروس آبله میمونی در جامعه در حال گسترش است. این متخصص خبر داد به تازگی مواردی شناسایی شده که هیچ تماسی با کسی که از غرب آفریقا آمده باشد، نداشته یا به آن مناطق سفر نکرده‌اند.

با این حال، دکتر هاپکینز گفت که خطر ابتلا برای عموم افراد جامعه کم است و موارد ابتلا بیشتر در برخی از مناطق خاص شهری و همچنین در میان مردان همجنسگرا یا دوجنسگرا دیده شده است.

اگرچه واکسن خاصی برای آبله میمونی وجود ندارد، اما چندین کشور از ذخیره واکسن‌های آبله خبر داده‌اند. گفته می‌شود که واکسن آبله حدود ۸۵ درصد در پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی موثر است زیرا این دو ویروس کاملا مشابهند.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیوع‌ این ویروس غیرعادی است زیرا در کشورهایی در حال رخ دادن است که این بیماری در آنها بومی نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک احتمال درباره شیوع ویروس آبله میمونی این است که این ویروس تغییر کرده باشد، اگرچه در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این یک نوع جدید است. احتمال دیگر این است که این ویروس زمان و مکان مناسب برای رشد را پیدا کرده است.

در هر صورت، هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا هشدار داد که «انتقال ویروس آبله میمونی ممکن است در فصل تابستان تسریع شود زیرا مردم در جشنواره‌ها و مهمانی‌ها دور هم جمع می‌شوند.»

علاوه بر موارد اروپایی، استرالیا نیز تایید کرده است که یک مرد که به بریتانیا سفر کرده بود به این ویروس مبتلا شده است. در آمریکای شمالی هم مقام‌های بهداشتی در ایالت ماساچوست گفتند مردی که به کانادا سفر کرده بود به ویروس مبتلا شده است. آژانس بهداشت عمومی کانادا گفت که دو مورد را در کبک شناسایی کرده اما مشخص نیست این مسافر آمریکایی قبل یا در طول سفر خود به مونترال آلوده شده است. موارد بیشتری از ابتلا در راه است؟

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که دانشمندان بریتانیایی هشدار می‌دهند به زودی و حتی در همین هفته ممکن است موارد بیشتری از ابتلا به آبله میمونی را شاهد باشیم.

شارلوت همر، کارشناس بیماری‌های نوظهور دانشگاه کمبریج در این زمینه گفت: «احتمال دارد افرادی را که پیش از این با علائم خفیف مراجعه کرده بودند نادیده گرفته باشیم یا در مورد آنها تشخیص اشتباه داده باشیم اما حالا با آگاهی از شیوع چنین ویروسی موارد بیشتری شناسایی می‌شوند.»

او تاکید که علاوه بر این، آبله میمونی یک دوره نهفتگی بین یک تا سه هفته‌ای دارد، بنابراین به احتمال زیاد با گسترش نهفته ویروس در جامعه، به زودی شاهد موارد ابتلای جدیدی خواهیم بود.

او در باره دلایل شیوع این ویروس گفت: «در اصل، ما با دو گزینه روبروییم. یا ویروس عوض شده یا حساسیت ما نسبت به آن تغییر کرده است. از طرف دیگر، ممکن است با مجموعه شرایطی مواجه شده باشیم که به ویروس اجازه داده گسترش یابد؛ به عنوان مثال این که اثر واکسیناسیون‌های آبله گذشته در حال محو شدن است و افراد کمتری در برابر آبله میمونی محافظت می‌شوند.»

با این حال، پروفسور کیت نیل، از دانشگاه ناتینگهام معتقد است که خیلی جای نگرانی وجود ندارد. او درباره این ویروس گفت: «به نظر نمی‌رسد که آبله میمونی کشنده باشد، این یک ویروس DNA است و بعید است مانند ویروس‌هایی از نوع RNA از جمله ویروس کووید یا اچ‌آی‌وی با سرعت جهش پیدا کند.»

آبله میمونی ویروسی نیست که به راحتی شیوع پیدا کند، بنابراین پزشکان از شیوع همزمان آن در قاره‌های مختلف متحیر شده‌اند. به گفته دانشمندان این ویروس فقط از طریق تماس فیزیکی نزدیک از جمله رابطه جنسی، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. آبله میمونی در گذشته نیز در خارج از آفریقا یافت شده است، اما تعداد و دامنه موارد در شیوع کنونی غیرعادی است.

علائم ابتلا به آبله میمونی معمولا خفیف‌اند و شامل سردرد، درد عضلات و خستگی می‌شوند اما این بیماری همچنین باعث ضایعات پوستی می‌شود که ممکن است عفونی شوند.

بیشتر از جهان