ایران تلاش می‌کند گاز خود را به عمان بفروشد

نخستین تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به عمان، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ امضا شد

در سال ۲۰۰۸ دو طرف توافق کردند که ایران روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در اختیار عمان قرار دهد و این میزان تا سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد- اعتمادآنلاین

جواد اوجی، وزیر نفت دولت ایران، در راس هیئتی برای دیدار با وزیر انرژی و معادن عمان به مسقط، پایتخت این کشور، سفر کرد. تلاش برای احیای موافقت‌نامه تجاری صادرات گاز، محور گفت‌‌وگو‌های مقام‌های تهران و مسقط است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۳۱ اردیبهشت، در گزارشی نوشت ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و عمان نیز تلاش می‌کند از گاز ایران، مشخصا برای اهداف صنعتی و کارخانه‌های خود استفاده کند.

با این همه، پس از گذشت بیش از دو دهه از توافق اولیه، هنوز پروژه صادرات گاز ایران به عمان اجرایی نشده و به اهداف اولیه خود نرسیده است.

نخستین تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به عمان، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ امضا شد. در سال ۲۰۰۸ دو طرف توافق کردند که ایران روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در اختیار عمان قرار دهد و این میزان تا سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چارچوب پروژه صادرات گاز ایران به عمان، قرار است از طریق یک خط لوله‌ که زیر بستر خلیج فارس قرار گرفته است، گاز ایران به مدت ۱۵ سال به عمان منتقل شود. 

در حال حاضر، مدت قرارداد تجاری صادرات نفت ایران، به ۲۵ سال افزایش یافته است.

 برآورد می‌شود ایران سالانه یک میلیارد دلار از محل صادرات گاز خود به عمان به‌ دست آورد. 

مسیر اصلی خط‌‌ لوله انتقال گاز ایران به عمان، از آب‌های امارات متحده عربی می‌گذرد. مقام‌های ابوظبی پیشتر نیز با آغاز به کار این پروژه مخالفت‌هایی کرده بودند.

علاوه بر مخالفت‌های برخی از کشورهای منطقه، مخالفت‌های محیط زیستی نیز در میان است.

به گفته منابع داخلی ایران، وزیر نفت ایران و مقام‌های عمانی همچنین قرار است بر سر توسعه یک میدان مشترک نفت و گاز، توافق‌های نهایی خود را پیش ببرند. 

میدان «هنگام» تنها میدان مشترک ایران و عمان به‌شمار می‌رود که سبک‌ترین نفت ایران را تولید می‌کند.

بیشتر از اقتصاد