جوزپ بورل: انتظار بیشتر، به نتیجه رسیدن مذاکرات را سخت‌تر می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفت‌و‌گو با امیرعبداللهیان: مهم است که کار را ادامه دهیم

روز جمعه ۳۰ اردیبهشت، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلفنی گفت‌وگو کرده است- FREDERICK FLORIN / AFP

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در توئیتی نوشت: برای طرح مسائل دو جانبه فوری و گام‌های بعدی جهت احیای برجام با امیرعبداللهیان صحبت کردم.

وی افزود: مهم است که کار را ادامه دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشت: هر چه بیشتر منتظر بمانیم، به نتیجه رسیدن مذاکرات سخت‌تر می‌شود.

روز جمعه ۳۰ اردیبهشت، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش وزارت خارجه ایران، تحولات مربوط به گفت‌وگوهای احیای «برجام» در وین، محور اصلی این گفت‌وگو بوده است.

وزارت خارجه ایران، روز جمعه به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت: اروپا مصمم است که به تلاش‌های خود برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا ادامه دهد.

چندین ماه است که گفت‌وگوهای موسوم به احیای توافق هسته‌ای «برجام»، بدون هیچ دستاورد مشخصی متوقف شده و آینده توافق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روز جمعه شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر هم در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت که کشورش آماده است تا برای حل‌وفصل اختلاف‌ها میان طرفین میانجی‌گری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر قطر ابراز امیدواری کرد که در نهایت توافقی میانی طرفین گفت‌وگوهای هسته‌ای به دست آید.

به رغم خوش‌بینی‌های امیر قطر و مقام‌های مختلف اروپایی، به نظر می‌رسد مسائل حل‌نشده مهمی همچنان میان ایران و ایالات متحده باقی مانده است.

طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران بارها از روند کند مذاکرات گلایه کرده‌ و دلیل عمده آن را زیاده‌طلبی تهران دانسته‌اند.

حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده از خواسته‌های اصلی جمهوری اسلامی برای پیش‌برد مذاکرات و توافق نهایی با آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌های خارج از «برجام»، مستلزم پاسخ‌گویی به نگرانی‌های گسترده‌تر ایالات متحده در قبال ایران است. برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از موضوع‌های اصلی است که مقام‌های آمریکایی بر روی آن تاکید دارند.